mugg med mashmallows
Pixabay

Höst och vinterfrågor

När det blir kallare ute blir det också ofta kallare inne i lägenheten. Men vilken temperatur kan du kräva från din hyresvärd? Här hittar du svar på det, och på nio andra vanligt förekommande höst-och vinterfrågor.

Hur kallt får det vara inomhus?

På hösten och vintern kan det kännas kallt och ruggigt inomhus. Mät temperaturen så att du får ordentlig koll på hur många grader det är. Här kan du läsa mer om när du bör göra en felanmälan. Och hur du själv kan påverka inomhusmiljön. Lägenheten – vad är en bra inomhusmiljö?

Kan jag få hyresnedsättning?

Om du haft det för kallt i din lägenhet, och din hyresvärd inte gjort några åtgärder, kan du i vissa fall ha rätt till en nedsatt hyra. Det är alltid viktigt att göra en felanmälan om något inte fungerar som det ska i bostaden. Här kan du läsa mer om hyresnedsättning och vilka rättigheter du har. Hyra – när har jag rätt till hyresnedsättning

Hur ofta ska hyresvärden skotta?

Och så blir det vinter och snön kommer. Det blir ljust och fint men porten går knappt att öppna med 15 centimeter snö utanför. Det är svårt att dra barnvagnen du kommer knappt ut med bilen från garaget. Vilket ansvar har hyresvärden? Läs mer om snöhantering här. Huset – kan jag kräva att hyresvärden skottar undan snön?

Måste jag ta bort snön på balkongen?

Apropå snö så kan balkonger snabbt fyllas på med lager av snö. Vems ansvar är det egentligen att hålla balkongen fri från snö och is? Här hittar du svaret. Avtal och juridik – snö på balkongen

Vem ansvarar för istappar på taken?

Soliga vinterdagar kan vara otroligt fina. Men med sol på dagen och kallare nätter bildas ofta många istappar på taken. Fallande istappar kan skada någon allvarligt och därför är det viktigt att fastighetsägaren håller efter taken. Men vilka krav finns egentligen, läs mer här. Bostadsområdet – istappar faller från taket

Jag halkade på is – kan jag få skadestånd?

Vintertid kan det ofta bli halt inne på bostadsområdet. Snö som smälter och fryser på blir till is. Och under pågående snöfall försvinner sand och salt, vilket gör det ännu halare. Om olyckan är framme, du halkar och skadar dig, vilket ansvar har då hyresvärden? Här hittar du svaret. Huset – jag halkade på is utanför porten och bröt armen. Har hyresvärden något ansvar?

Får man röka på balkongen?

När det blir kallare ute är det kanske inte lika skönt att gå på promenad för att ta sin middagscigarett. Men grannens rök kommer in i min lägenhet när jag har balkongdörren öppen. Är det ok att röka på balkongen? Läs mer om vad som gäller. Störningar - Får man röka på balkongen?

Kan jag kräva att det finns en brandvarnare i lägenheten?

På hösten och vintern kan det vara mysigt att tända lite ljus. Vi bakar lussebullar och förbereder jullunch med långkok. Men med tända ljus och flitig användning av spisen finns också en ökad brandrisk. Här kan du läsa mer om hur du kan minska brandrisken i din lägenhet, och vilka krav en hyresvärd har. Lägenheten – hur minskar jag brandrisken i min lägenhet?

Hur varmt får ett kylskåp vara?

Kylskåpet är fullt av mat och snart kommer familjen hem för att äta god julmat. Men känns det inte lite väl varmt i kylskåpet? Tänk om maten blir förstörd! Här hittar du mer information om vilken temperatur ett kylskåp ska hålla. Lägenheten - Vilken temperatur ska ett kylskåp hålla?

Hur ofta får jag ha fest?

Först var det halloween med vännerna, sedan bridgekväll med paret från porten bredvid. Nu kommer snart föräldragruppen från dagis på luciafika. Kan vi verkligen ha fest på nyårsafton också? Finns det en gräns för hur ofta en hyresgäst får ha fest? Här hittar du svaret. Störningar – finns det några regler för hur ofta man får spela musik eller ha fest?

Blev det inte helt tydligt vad som gäller, eller har du en annan fråga? Kom ihåg att du som medlem alltid är välkommen att kontakta Hyresgäst­föreningens rådgivning på 0771 443 443!