Bostadsområde
Hyresgästföreningen

Debatt: Vi känner inte igen oss i beskrivningen

Flera förtroendevalda vänder sig emot sexism-anklagelser om en hel folkrörelse som innefattar tusentals förtroendevalda. Vi delar inte bilden, skriver flera kvinnliga förtroendevalda inom Hyresgästföreningen i ett svar på en debattartikel som beskriver organisationen som ett ”sektliknande skräckvälde”.

Denna text är ett svar på debattartikeln i GT 2021-02-18

Vi känner inte igen oss i beskrivningen att Hyresgästföreningen ”är ett sektliknande skräckvälde” och där kvinnor ses som ”kaffekokerskor och researrangörer”, som flera förtroendevalda inom rörelsen ger uttryck för på GT Debatt.

Vi vänder oss emot att man anklagar en hel folkrörelse som innefattar tusentals förtroendevalda. Vi delar inte den bilden.

Samtidigt är det viktigt att alla upplevelser tas på allvar och utvärderas. Vi är en organisation med engagerade människor som har olika bakgrund och erfarenheter med uppdrag att arbeta för alla hyresgäster.

I en demokratisk organisation som vår, finns stadgar och värdegrund som tydligt tar ställning mot all form av diskriminering. Det är tydligt att sådan behandling inte accepteras. Alla vi engagerade har ett ansvar för hur vi ska jobba ihop.

Vi har också ett ansvar för att alla oavsett bakgrund bemöts med respekt och utan kränkande behandling. Hyresgästföreningens värdegrund är tydlig:

Diskriminerande agerande får inte förekomma bland våra förtroendevalda eller anställda, vare sig i eller utanför föreningen”.

Den måste alla som arbetar och engagerar sig i Hyresgästföreningen ställa upp på. Precis som ni beskriver det drivs vi som engagerar oss som förtroendevalda av övertygelsen om allas rätt till en bostad med rimlig hyra. Vi är aktiva för att vi vill påverka och skapa social samhörighet i våra bostadsområden.

Vi ser också riskerna för hyresgäster som alltmer tvingas in i en dysfunktionell bostadsmarknad. Vi vill kunna bo kvar efter renovering och att det byggs så att våra barn kan flytta hemifrån när de blivit vuxna. Vårt viktiga arbete med att stärka denna folkrörelse kan vi göra om vi är många i organisationen och att fler vill vara med oss. Därför är det viktigt att vi tar tag i dessa frågor.

Vi ser att det finns så mycket viktigt att göra i våra bostadsområden och att vi måste ta fajten mot marknadshyror. Målet är att alla ska ha rätt till ett tryggt hem.

Ska vi nå dit, måste vi jobba tillsammans med ömsesidig respekt.

Britt Dagoberth
Ledamot i Hyresgästföreningen Centrum och ordförande i Bostadsbolagets förhandlingsdelegation

Maria Ilves
Ledamot i regionstyrelsen Västra Sverige och ledamot i Hyresgästföreningen västra Göteborg

Marita Andersson
Ordförande i Hyresgästföreningen Hisingen

Pia Fridström
Ledamot i Hyresgästföreningens regionstyrelse västra Sverige

Yvonne Sangberg
Sekreterare i Hyresgästföreningen Varberg

Expressen/GT har granskat Hyresgästföreningen. Läs mer om det här.