Valstuga främjar det goda samtalet kring bostadsfrågor i Västra Sverige

Den första mars var det glada miner på Arena: Första Lång, regionkontoret i Västra Sverige. Anledningen? Regionens egen valstuga invigdes och valrörelsen är därmed igång.

Valrörelsen har börjat i region Västra Sverige. Den första mars invigdes regionens egen valstuga som ligger i Arena: Första Lång.

- Vårt regionkontor är en öppen arena, det är mer än bara ett kontor. Det är både medlemmar, förtroendevalda och andra som vistas i våra lokaler och det är ständig rörelse. Därför ville vi samla allt som har med valet att göra här, och det resulterade i en inomhusvalstuga, berättar Marie Lindén, bostadspolitiskt sakkunnig i region Västra Sverige.

Ständiga nyheter gör stugan alltid aktuell

Valstugan invigdes av regionordförande Bengt Svensson och tillförordnad regionchef Pedram Kouchakpour. Det fanns många besökare på plats och reaktionerna var positiva.

- Besökarna tyckte att valstugan är ett bra initiativ och många gillade att vi tar parti för människan, säger Marie.

I stugan finns broschyrer och annat tryckt informationsmaterial. Det finns också information om hur de olika partierna ställer sig till bostadsfrågor. Besökarna kan prata med representanter från Hyresgästföreningen, främst förtroendevalda men också personer som är där i sin yrkesroll. Att besökarna har möjlighet att ställa frågor är viktigt för att skapa förståelse och engagemang.

- Några av besökarna hade svårt att se varför vi ska vara med i valrörelsen när vi inte är något parti. Vi förklarade att vi vill kommunicera vikten av att gå och rösta och samtidigt skapa engagemang kring bostadsfrågor. Vi berättade också att vi granskar och synliggör partiernas bostadspolitik för att underlätta för väljarna på valdagen, och då förstod alla varför det är viktigt att synas även för oss, fortsätter Marie.

Det kommer nyheter löpande under valrörelsen, just för att man alltid ska kunna ta del av något nytt när man besöker stugan. Exempelvis kommer man samla tidningsartiklar om bostadsfrågor för att underlätta för besökaren att hänga med i hur debatterna går. Aktiviteten kommer också att öka i takt med att vi närmar oss valet.

Fredagsmys hela vägen till valet

I valstugan skapas engagemang för boendefrågor. Därför är det Fredagsmys med filmvisning i stugan varje fredag. Varje film kommer att handla om en specifik fråga med en intressant person.

- Det är inga stela studiofilmer med debatter utan det är enkelt, lättillgängligt och avslappnat, berättar Marie.

Fredagsmys startar i mitten av mars och kommer att pågå fram till valet. Filmerna kommer också att finnas tillgängliga på sociala medier för dem som inte har möjlighet att vara med på fredagsmyset i valstugan, eller som kanske vill se filmen igen.

Foton av John Areblad.