Svenska artister lyfter ungas bostadssituation

Hyresgästföreningen och Universal Music inleder idag ett samarbete för att belysa ungas bostadssituation i Sverige. I den gemensamma kampanjen kommer tio svenska artister att spela musik och visa upp platser där det finns potential att bygga nya hyresrätter.

Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende 2017 visar att 213 000 unga vuxna längtar efter att få flytta hemifrån. Kampanjen In My Backyard belyser detta genom att kombinera samhällsfrågor och musik på ett underhållande och bildande sätt. Foto: Flip-Flop Interactive 

 

Kampanjen kommer att pågå fram till valet den 9 september. Det kommer att släppas artister löpande under hela kampanjperioden, och först ut är Maja Francis som visar upp Liljeholmskajen i Stockholm där det finns potential att bygga 3000 hyresrätter. 

– Målet är att få fler unga att gå och rösta och göra ett välgrundat val i september. Vi tror att musikens kraft kan bidra till det, säger Johan Majer från Universal Music.

Politikernas ansvar att bygga rätt

– Det är inte de ungas fel att det inte finns tillräckligt med hyresrätter de har råd att efterfråga, det är politikens och samhällets ansvar. Det är dags att föra tillbaka det ansvaret till politikerna, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

– Vi har byggt bort bostadsbristen förut och kan göra det igen. Och vi säger ja till att det byggs mer, framför allt små hyresrätter unga har råd med. Det är det In My Backyard handlar om, fortsätter Marie Linder.

In My Backyard organiserar också en namninsamling med ett nationsomfattande krav att bygga 30 000 nya hyresrätter till rimlig kostnad i Sverige – varje år. Följ gärna med på vår resa över landet och skriv på du med. Du hittar all info på www.inmybackyard.se.

Du hittar vårt pressmeddelande här.