Får jag sätta upp en studsmatta eller pool på gården?

På sommaren är det härligt att kunna spendera tid utomhus. Men får man som hyresgäst ställa ut en studsmatta eller pool på den gemensamma gården? Hyresgästföreningen reder ut.

– Du får inte ställa upp en studsmatta eller en pool på fastighetsägarens mark utan tillstånd. Har du en egen uteplats som du själv sköter kan du däremot sätta upp en pool eller studsmatta där. I hyran ingår rätten att utnyttja gemensamma lekplatser, gräsmattor med mera. Men där får man alltså inte sätta upp studsmattor, pooler och liknande utan fastighetsägarens tillstånd, säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.

En del värdar skriver dessutom in i ordningsreglerna att det inte är tillåtet att sätta upp studsmattor eller pooler. Som skäl för detta anges vanligen att värden inte vill riskera att bli skadeståndsskyldig om något skulle inträffa.

Liten risk att värden blir skadeståndsskyldig

– Risken för att hyresvärden skulle bli skadeståndsansvarig om något händer är liten. Hyresvärden är bara ansvarig för själva lägenheten och de gemensamma utrymmena - inte egendom som tillhör hyresgästerna. Det är alltså den som äger och har satt upp studsmattan, eller vad det nu är fråga om, som kan bli ansvarig, säger Susanna Skogsberg.

Om värden inte vill gå med på att hyresgästerna sätter upp exempelvis en studsmatta på den gemensamma gården kan det därför vara läge att ta upp en diskussion med värden. Informera om att risken att bli skadeståndsansvarig är mycket liten.

– Om man dessutom förklarar hur studsmattan eller poolen ska användas, vilken skyddsutrustning som finns, och att någon vuxen alltid kommer att finnas på plats och övervaka kanske värden går med på att ni sätter upp en studsmatta i området, säger Susanna Skogsberg.