Kan du strunta i hyran om värden inte fixar din felanmälan?

När något går sönder i din hyresrätt ska du felanmäla det till din hyresvärd. Om det dröjer innan värden gör något åt saken kan det vara frestande att strunta i att betala hyran tills felet är fixat. Men det är en dålig idé som kan göra så att du blir uppsagd.

En av de stora fördelarna med att bo i en hyresrätt är att du slipper laga ett trasigt kylskåp eller ett droppande element själv. Istället för att anlita hantverkare och stå för kostnaden på egen hand ska du göra en felanmälan till din hyresvärd. Hos många värdar kan du göra din felanmälan via nätet eller genom att ringa ett särskilt telefonnummer.

Värden är skyldig att åtgärda felet så snart som möjligt. Om din frys har gått sönder ska du inte behöva vänta flera veckor på att den lagas. Men om det av någon anledning dröjer innan din hyresvärd tar tag i din felanmälan och lagar det som gått sönder, är det då okej att strunta i att betala hyran till dess att felet är fixat? Nej, säger Hyresgästföreningens rådgivare. Faktum är att om du håller inne med hyresbetalningar som ett påtryckningsmedel så har din värd rätt att säga upp dig från din lägenhet.

Det du kan göra om din hyresvärd dröjer med att fixa din felanmälan är att höra av dig till Hyresgästföreningen. Här får du som är medlem gratis rådgivning och Hyresgästföreningen kan också hjälpa till att upplysa hyresvärden om sina skyldigheter. Om inte det hjälper och det som är trasigt fortfarande inte lagas kan du ta hjälp av Hyresnämnden. Även då kan Hyresgästföreningen hjälpa dig med råd och stöd.

Exempel på saker som du kan felanmäla till din hyresvärd:

• En kran som droppar i köket eller badrummet.
  • Ett element som inte fungerar.
  • Kylskåp, frys eller spis som gått sönder.
  • När tvättmaskinen, torktumlaren eller torkskåpet i tvättstugan inte fungerar.

Så får du värden att renovera din lägenhet