Så segregerad är den svenska bostadsmarknaden

Samtidigt som mångfalden i Sverige ökar så minskar segregationen på bostadsmarknaden. Främst gäller det i områden med många hyresrätter. Det visar en kartläggning som Hyresgästföreningen har gjort.

De senaste fem åren har mångfalden i Sverige ökat, samtidigt som segregationen stadigt har minskat. Det betyder att både blandningen – och spridningen – av människor som är födda i olika länder ökar i Sverige. Resultaten kommer från en rapport som Hyresgästföreningen tagit fram som mätt just mångfald och segregation på den svenska bostadsmarknaden. Kartläggningen visar att det är innerstadsområden och villaområden som är de mest segregerade, till exempel stadsdelar som Södermalm i Stockholm, Majorna-Linné i Göteborg och Innerstaden i Malmö. Dessa tre områden har lägst mångfald i sina respektive städer. Gemensamt för dem är att de har en majoritet av bostadsrätter och en minoritet av hyresrätter. En förklaring till att områden med mycket bostadsrätter har låg mångfald är, enligt rapporten, att det krävs stora summor pengar för att kunna köpa en lägenhet. Det gör det svårare att ta sig in på bostadsrättsmarknaden.

Integrationen sker i områden med många hyresrätter

Faktum är att de innerstadsområden i Stockholm, Göteborg och Malmö som lyfts fram i rapporten har lika låg mångfald som landsbygdsområden där det bor störst andel svenskfödda, som exempelvis Vaggeryd i Jönköpings län och Pajala i Norrbotten.

I bostadsområden som har många hyresrätter är däremot mångfalden högre. Tvärtemot vad många kanske tror är det inte förorterna som är de mest segregerade, utan det är där som integrationen sker. Mångfalden är högst i vissa av storstadslänens förortskommuner och förorter, som Botkyrka, Upplands Väsby och Skärholmen i Stockholm och Angered i Göteborg. Det betyder inte att det bor få svenskfödda personer i de kommunerna eller stadsdelarna utan tvärtom, att blandningen av personer som är födda i olika länder är hög.

Hyresgästföreningen vill att alla människor som bor i Sverige, oavsett bakgrund och inkomst, ska kunna bo bra. Därför vill vi att det ska byggas 30 000 nya hyresrätter, med rimliga hyror, om året i tio år framöver. För att alla har rätt till ett bra hem.

Valet 2018 – Gör din röst hörd

Valet närmar sig. Vi på Hyresgästföreningen kämpar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad. Här kan du läsa mer om våra viktiga valfrågor. Och på den här sidan har vi sammanfattat var de olika politiska partierna står i bostadsfrågan. Vi tar parti för människan, gör det du också!