Så kan du påverka bostadspolitiken

Valet närmar sig, men det finns fortfarande tid att påverka i bostadsfrågan. Hyresgästföreningen tipsar om hur du enkelt engagerar dig.

Tror du på ett Sverige där alla har rätt till ett bra hem? Ett Sverige där unga kan bo tryggt medan de pluggar? Där trångboddhet inte existerar och där ingen tvingas flytta på grund av drastiska hyreshöjningar? I så fall är det dags att göra din röst hörd. Ju fler vi är som engagerar oss desto större är chansen att det sker förändringar inom bostadspolitiken.

Så här kan du påverka

Sprid ordet

Låt politiker veta vad du tycker i bostadsfrågan. Du kan till exempel mejla kommunpolitiker eller skriva insändare i lokaltidningen om det som är viktigt för dig. Kanske handlar det om svårigheten att skaffa en bostad eller om drastiska hyreshöjningar. Du kan också göra din röst hörd på Facebook genom att skriva inlägg på de politiska partiernas Facebooksidor. Vilka frågor skulle du vilja att politikerna drev och varför är de viktiga för dig? Genom Twitter kan du nå både politiker och journalister. Tänk på att använda hashtags som #bopol, för bostadspolitik.

Prata bostadspolitik

Bostadspolitik angår alla som har ett boende eller som behöver ett boende. Genom att prata om bostadspolitik med vänner och bekanta, och dela våra inlägg på sociala medier, kan du utbilda och skapa engagemang hos andra och få dem att delta i debatten.

Skriv på för fler hyresrätter

I dag bor 213 000 unga vuxna fortfarande hemma hos sina föräldrar, trots att de skulle vilja flytta hemifrån. Vi på Hyresgästföreningen kräver att det byggs 30 000 nya hyresrätter till en rimlig kostnad, varje år under de kommande tio åren. Tillsammans med Universal Music har vi startat en namninsamling som ska lämnas över till ansvariga politiker. Genom att skriva under är du med och gör skillnad. Du hittar mer info om kampanjen här.

Rösta i valet 2018

De politiska partierna har olika visioner både för hur hyressättningen ska gå till och för bostadspolitiken i stort. Se till att göra ett välgrundat val i höst.. Läs vår guide för att ta reda på var partierna står i bostadsfrågan.

Bli medlem

Som medlem i Hyresgästföreningen stöttar du vårt arbete med att uppmärksamma bostadsfrågan och påverka politiker. Du kan också själv engagera dig i bostadsfrågor, både lokalt och nationellt. I ditt medlemskap ingår dessutom hyresjuridisk rådgivning, mängder av medlemsförmåner, tidningen Hem & Hyra och mycket mer. Bli medlem här.

Engagera dig

Vill du kunna påverka bostadspolitiken i ditt kvarter, din stad eller hela landet? Bli förtroendevald i Hyresgästföreningen! Som husombud eller aktiv i den lokala hyresgästföreningen är du med och förbättrar boendet för dig och dina grannar, det kan till exempel handla om att få bättre belysning på vägen till busshållplatsen eller roligare lekplatser. Vill du påverka frågor som rör hela din kommun? Då kan du till exempel delta i hyresförhandlingarna i din kommun och driva på så att det finns bra bostäder till rimliga priser. Du kan även sitta med i Hyresgästföreningens styrelser på regional och nationell nivå. Läs mer om Hyresgästföreningens organisation och verksamhet och om vad det innebär att vara förtroendevald.

Valet 2018 – gör din röst hörd

Valet närmar sig. Vi på Hyresgästföreningen kämpar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad. Här kan du läsa mer om våra viktiga valfrågor. Och på den här sidan har vi sammanfattat var de olika politiska partierna står i bostadsfrågan. Vi tar parti för människan, gör det du också!