Så går hyresförhandlingarna för 2018

Över 600 000 lägenheter har nu fått hyran klar i årets hyresförhandlingar. Den genomsnittliga hyreshöjningen ligger på strax under en procent, vilket är något högre jämfört med förra året.

Hyreshöjningar beror på lokala förutsättningar

Förhandlingarna för 2018 års hyra är fortfarande i full gång. Jämfört med föregående år har årets förhandlingsomgång löpt på ovanligt snabbt, men hyreshöjningarna har varit något högre jämfört med i fjol.

De kommunala bolagen höjer i genomsnitt 0,88 procent, medan de privata höjer med 0,98 procent. Erik Elmgren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen, ser dock inte att detta skulle bero på att förhandlarna gett efter för hyresvärdarnas krav.

– Förhandlingarna baseras på de lokala förutsättningarna på orten. Det är de större bolagen där nivåerna är högre och de tyngs av kostnader för ombyggnation och nyproduktion, säger Erik Elmgren i en intervju med Hem & Hyra.

Få tvister till HMK – men två desto större

Förutom en snabb förhandlingsomgång har också årets förhandlingar inneburit få tvister. Hittills i år är det bara nio ärenden som hamnat i HMK, Hyresmarknadskommittén, som är medlingsfunktion mellan Hyresgästföreningen och allmännyttans riksorganisation, SABO.

Av dessa ärenden har två avgjorts via medling och ett ännu inte behandlats. Under 2017 var motsvarande siffror 23 ärenden och 2016 41 ärenden.

Däremot är två av de ärenden som nu ligger för behandling hos HMK desto större – det gäller dels hyresförhandlingarna för 70 000 kommunala lägenheter i Göteborg som stannat upp och förhandlingarna med Stockholms allmännytta som avbröts i förra veckan.

– Yrkandena för dessa bolag ligger över 3,5 procent, långt över de avtal som träffats hittills. I båda städerna förhandlar alla bolagen ihop samtidigt vilket innebär att tar det stopp i en förhandling tar det stopp för alla bolag. Det är naturligtvis inte bra. Dessutom avvaktar de privata fastighetsägarna nu utslagen i HMK både i Stockholm och Göteborg vilket är olyckligt. Så ska det inte behöva vara. Det känns som en återgång till logiken 2011 då allmännyttan var hyresnormerande, säger Erik Elmgren till Hem & Hyra.