Ska du hyra ut din hyreslägenhet i andra hand? Då är det viktigt att ha koll på de här reglerna

I dag är det långa kötider för att få en hyresrätt. Det gör att det är få som vill ge upp sitt förstahandskontrakt för att till exempel provbo med en sambo – och det ökar trycket på andrahandsuthyrningen. Oavsett varför du vill hyra ut din lägenhet i andra hand finns det flera regler som du måste följa.

I dag finns det för få hyresrätter i förhållande till hur många som söker bostad. Samtidigt omvandlas många hyresrätter till bostadsrätter. Bostadsköerna till hyresrätter är långa och ett förstahandskontrakt är eftertraktat. Den osäkra bostadsmarknaden gör därför att många väljer att hyra ut sin hyresrätt i andra hand för att till exempel provbo med en partner eller för att jobba eller plugga på annan ort – i stället för att säga upp sitt förstahandskontrakt.

Innan du ansöker om att hyra ut din hyresrätt i andra hand är det det bra att känna till reglerna som gäller. De finns till som en säkerhet för både dig, din hyresgäst och din hyresvärd. Det första du måste göra är att hitta en person som du vill hyra ut din lägenhet till. Välj en person som du litar på, eftersom du är ansvarig för din lägenhet under tiden som du hyr ut den. Sedan måste du ansöka om tillstånd från din hyresvärd. I många fall godkänner värden att du får hyra ut din hyresrätt i andra hand i ett år om du har en bra anledning, till exempel att du ska vara sambo på prov eller plugga på annan ort. Om värden skulle säga nej kan du vända dig till Hyresnämnden och be dem pröva beslutet.

Här hittar du Hyresgästföreningens blankett för ansökan om att få hyra ut din lägenhet i andra hand (pdf 27,6 kB).

Utan värdens tillstånd kan ditt hyreskontrakt bli uppsagt

Om du inte har tillstånd från värden och hyr ut din lägenhet svart riskerar du att bli av med ditt kontrakt. För säkerhets skull är det bra att ha värdens godkännande skriftligt. På så sätt minskar du risken för eventuella frågetecken kring vad som är sagt. Du som hyr ut din lägenhet ska självklart ha en aktuell hemförsäkring för hyresrätten – men vad många inte tänker på är att den som hyr hyresrätten i andra hand också bör ha en hemförsäkring. Det blir en extra trygghet om olyckan är framme. Om du inte är hemma och till exempel ett fönster går sönder är det hyresvärdens ansvar att laga det. Men om du, eller din hyresgäst, är hemma och orsakar att fönstret går sönder genom till exempel en olycka så är det ditt ansvar och ska gå på din hemförsäkring. I ett sådant fall är det bra om både du och din hyresgäst har varsin hemförsäkring, om det uppstår en fråga om vems fel det var.

Skriv andrahandskontrakt med din hyresgäst

När hyresvärden har sagt ja till att du får hyra ut din lägenhet är det viktigt att du och hyresgästen skriver ett andrahandskontrakt. Fyll i det så noga som möjligt – kontraktet fungerar som en säkerhet om något skulle inträffa.
Kom ihåg att du inte får göra påslag på hyran i annat fall än om lägenheten hyrs ut fullt möblerad. I sådana fall accepterar Hyresnämnden ofta ett påslag på tio procent på hyran.

Om du fått tillstånd att hyra ut din lägenhet mer än två år, var då noga att skriva i kontraktet att din hyresgäst inte har besittningsrätt för din lägenhet. Enligt hyreslagens regler får en andrahandshyresgäst besittningsskydd, det vill säga möjlighet att bo kvar i din lägenhet, om han eller hon bott i den längre än två år i följd. Om du planerar att flytta tillbaka till din lägenhet är det därför viktigt att skriva in i kontraktet att besittningsskyddet inte gäller. Gör två versioner av kontraktet så att du och din hyresgäst kan ha varsitt exemplar och skicka sedan en kopia till hyresvärden. På så sätt minimeras risken för frågetecken under uthyrningsperioden.

Här hittar du Hyresgästföreningens hyresavtal för andrahandsuthyrning (pdf 63,4 kB).

Glöm inte besiktningsprotokoll och inventarielista

Två andra säkerhetsåtgärder som är bra när du ska hyra ut din lägenhet i andra hand är att gå igenom din hyresrätt tillsammans med din hyresgäst och notera eventuella skador och brister som finns i lägenheten. Fotografera och filma gärna lägenheten så att det tydligt syns i vilket skick den är. Om det till exempel finns skrapmärken i golvet eller bortriven tapet så notera det i ett besiktningsprotokoll som ni båda skriver på. Samma sak gäller om du hyr ut din lägenhet möblerad. Då är det bra om ni tillsammans går igenom vilka möbler och saker som finns i hyresrätten och skriver upp det på en lista som ni båda signerar. Det gör att du lättare kan bevisa om din hyresgäst har haft sönder något under tiden hen bor i lägenheten. Det fungerar också som en trygghet för dig som hyr i andra hand eftersom den som du hyr av inte kan komma efteråt och hävda att något saknas i lägenheten. Se till att både du och din hyresgäst får varsitt exemplar av besiktningsprotokollet och möbel- och inventarielistan.

Här hittar du Hyresgästföreningens möbel- och inventarielista (pdf 52,8 kB)

Valet 2018 – Gör din röst hörd

Valet närmar sig. Vi på Hyresgästföreningen kämpar för allas rätt till ett bra hem, till en rimlig kostnad. Här kan du läsa mer om våra viktiga valfrågor. Och på den här sidan har vi sammanfattat var de olika politiska partierna står i bostadsfrågan. Vi tar parti för människan, gör det du också!