Ockerhyra – vad är egentligen en rimlig andrahandshyra?

Det är svårt att veta vad som är en rimlig hyra när man hyr i andra hand och ibland tar personer alldeles för mycket betalt för sin hyreslägenhet, så kallad ockerhyra. Hyresgästföreningen reder ut vad som gäller när man hyr ut sin hyresrätt.

Att veta vilka regler som gäller vid andrahandsuthyrning kan vara svårt. Dessutom gäller olika regler beroende på om det är en hyresrätt eller bostadsrätt som hyrs ut. Hyresgästföreningen reder ut vad som är en rimlig hyra när du hyr en hyresrätt i andrahand, och vad du kan göra om du misstänker att den du hyr av tar ockerhyra.

Vad är okej att ta ut i andrahandshyra?

Förstahandshyresgästen har normalt rätt att ta ut samma hyra som hen själv betalar. Om hyresrätten hyrs ut möblerad har hen också rätt att göra ett påslag på hyran. Det finns ingen lagregel som säger hur stort påslag man får göra, men Hyresnämnden godkänner ofta ett påslag på 10–15 % för en fullt möblerad lägenhet. Detta bedöms dock från fall till fall. Ibland ingår det också hushållsel, bredband eller parkeringsplats, och då har förstahandshyresgästen rätt att lägga på en summa som motsvarar de faktiska kostnaderna.

Vad kan du göra om du misstänker ockerhyra?

Om du misstänker att du betalar ockerhyra ska du ansöka om att få din hyra prövad i hyresnämnden. Om det visar sig att du betalat ockerhyra kan du få tillbaka de pengar som du har betalat för mycket, upp till ett år retroaktivt. Din ansökan ska ha kommit till hyresnämnden inom tre månader från det att du flyttar från lägenheten. Datum för ansökan till hyresnämnden är utgångspunkt för när man beräknar retroaktiv återbetalning.

Det kan vara bra att hitta ett nytt boende innan du begär pengar tillbaka. Som andrahandshyresgäst har du inget besittningsskydd  om du bott i lägenheten kortare än två år, och du får aldrig besittningsskydd gentemot hyresvärden. Den du hyr av kan säga upp kontraktet utan att ange orsak, så se till att ha någon annanstans att bo.

Behöver du stöd och råd?

Du som är medlem i Hyresgästföreningen kan kontakta vår rådgivning för att få stöd och råd om att hyra i andra hand och andra frågor som rör boende i hyresrätt. Du hittar våra kontaktuppgifter här. Du som inte är medlem ännu kan bli det här.