Skriva kontrakt? Tänk på det här innan du skriver på

Äntligen är det dags att skriva kontrakt! Nu är det viktigt att inte bli ivrig och skriva på av bara farten. Hyresgästföreningen tipsar om vad du behöver tänka på innan du skriver på.

1. Läs igenom avtalet och ställ frågor om det är något som är oklart. Skriv aldrig under något som du inte vet vad det innebär.

2. Kontrollera alla uppgifter. Följande uppgifter bör finnas med i ett hyreskontrakt och ska stämma med information du fått tidigare.

• Hyresvärd
  • Är rätt person angiven som hyresgäst? Är ni överens med hyresvärden om att fler ska stå som hyresgäster på kontraktet? Kolla så det blir rätt.
  • Lägenhetens adress
  • Lägenhetens typ (antal rum, yta m.m.)
  • Hyrestid och uppsägningstid
  • Hyresbelopp
  • Vad som ingår i hyran, till exempel uppvärmning, och vad hyresgästen ska stå för själv, vanligen hushållsel
  • Om det finns tillval av utrustning
  • Om det ingår källar- eller vindsförråd

Kontrollera också allmänna villkor och särskilda bestämmelser. Ibland står det bestämmelser som faktiskt inte gäller, till exempel att man inte får ha inneboende utan hyresvärdens tillstånd.

3. Läs igenom bilagorna. Det är viktigt att du som hyresgäst och hyresvärden är överens om lägenhetens skick. Finns det brister och skador ska dessa finnas med i en bilaga, annars kan du bli tvungen att betala för skador du inte orsakat när du senare ska flytta ut. Begär att få ett besiktningsprotokoll från när den tidigare hyresgästen flyttade ut och kolla att det inte finns fler skador än de som är angivna där. Om du hittar fler skador – se till att det antecknas på protokollet och att du får en kopia. Filma eller fota gärna lägenheten innan du flyttar in. Då kan du bevisa vilka skador som fanns redan då om det skulle behövas.

Ska du hyra i andra hand ska det finnas en bilaga där det framgår vilka möbler och inventarier ingår och hur får dessa användas.

4. Begär ett skriftligt avtal! Det är alltid lättare att bevisa vad ni kommit överens om när du kan visa upp ett skriftligt avtal. Du har rätt att få ett skriftligt avtal av din hyresvärd, skulle hen vägra kan du antingen stämma värden i tingsrätten eller be hyresnämnden att medla i tvisten.

Känner du dig fortfarande osäker? Du som är medlem i Hyresgästföreningen kan kontakta vår rådgivning på 0771–443 443 eller via mejl. Lycka till med din nya lägenhet!