Vilka skyldigheter har din hyresvärd?

Du som bor i en hyresrätt har inte bara skyldigheter utan kan också ställa krav på din hyresvärd. Men när kan du egentligen begära ommålning och vad gäller när det är kallt i lägenheten? Vi reder ut.

Att bo i en hyresrätt har flera fördelar jämfört med en bostadsrätt. Du behöver till exempel inte betala dyra pengar när din frys eller ditt element går sönder. Och du som är medlem i Hyresgästföreningen kan alltid vända dig till oss för att få svar på dina frågor.

När du skriver på ett hyreskontrakt är din allra största skyldighet att betala hyran i tid, men också att bland annat ta väl hand om din lägenhet. Men även hyresvärden har skyldigheter gentemot dig. Här har vi listat några vanliga situationer som kan uppkomma under tiden du bor i din hyresrätt och vad du kan begära att hyresvärden gör för att lösa problemet.

Renovering – det här gäller:

Hyresvärden är skyldig att tapetsera om, måla och genomföra andra reparationer i en hyresrätt med så kallat ”skäligt tidsmellanrum”. Det innebär till exempel att tapeterna ska bytas ut mellan vart tolfte och femtonde år (en exakt tid går inte att säga eftersom det beror på hur snabbt lägenheten slits). Annat som hyresvärden med regelbundna mellanrum ska ansvara för är:

•  Målning av väggar och tak.
  • Målning av snickerier.
  • Byte av plastmatta.
  • Slipning av parkettgolv.
  • Byte av vitvaror i köket.

Tycker du att din lägenhet behöver rustas upp ska du börja med att ta reda på när de senaste renoveringarna gjordes. Visar det sig att det är dags för uppfräschning igen är det bra att skriva en konkret lista på allt som behövs göras i lägenheten, rum för rum. Kontakta sedan hyresvärden och skicka över din lista. Om värden godkänner renoveringarna är det bra att göra en skriftlig överenskommelse på vad som ska fixas till och när det ska vara klart. Skulle värden senare säga nej kan du berätta att han eller hon är bunden av ett avtal. Räcker inte det – kontakta Hyresgästföreningen så kan du få hjälp.

Felanmälan – det här gäller:

När du upptäcker att något i din lägenhet gått sönder ska du anmäla det till antingen din hyresvärd eller fastighetsförvaltare. Det är hans eller hennes ansvar att rätta till felet så snart som möjligt. Du kan till exempel felanmäla:

• Ett trasigt kylskåp eller frys.
  • En spis som inte fungerar.
  • En kran som droppar.
  • Ett trasigt element.
  • En trasig tvättmaskin i tvättstugan.

Oftast är det inget problem att få sakerna lagade men om värden skulle vägra att åtgärda felet kan du vända dig till Hyresgästföreningen där du kan få hjälp.

Inomhustemperatur i din hyresrätt – det här gäller:

Du ska inte behöva frysa eller svettas hemma. Folkhälsomyndighetens rekommendation är att inomhustemperaturen i en lägenhet ska ligga mellan 20 och 23 grader. Som lägst får lufttemperaturen vara 18 grader men för känsliga grupper, som exempelvis äldre, får lufttemperaturen dock inte vara lägre än 20 grader, och rekommenderad temperatur i det fallet är 22-24 grader. På sommaren får temperaturen vara som högst högst 26 grader.

Upplever du att din lägenhet är för kall eller för varm ska du ta kontakt med din hyresvärd för att få till en utredning. Om värden säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De kan i sin tur uppmana värden att undersöka temperaturen och åtgärda den vid behov. Är din lägenhet för kall under en längre period kan det bli aktuellt att begära sänkt hyra, men då är det viktigt att du gjort en skriftlig felanmälan. Hyresgästföreningens jurister erbjuder gratis rådgivning till medlemmar i den här typen av frågor.

Andrahandsuthyrning – det här gäller:

Det finns ingen lag som säger att hyresvärden är skyldig att låta dig hyra ut din lägenhet i andra hand. Men det finns särskilda skäl som efter prövning i hyresnämnd ofta godkänns och det är när:

• Du ska studera på annan ort.
• Du ska jobba tillfälligt på annan ort och avser att flytta tillbaka.
• Du ska bo utomlands en längre period.
• Du ska provbo med någon.
• Du ska få vård på sjukhus eller liknande.

Börja med att skicka in en skriftlig ansökan till din hyresvärd. Om hyresvärden säger nej kan du kontakta Hyresgästföreningens jurister som kan hjälpa dig att ta ärendet vidare till hyresnämnden för prövning.

Din andrahandshyresgäst måste vara skötsam – finns det välgrundade misstankar om att den personen inte är skötsam kan hyresvärden säga nej till din ansökan. Och kom ihåg, det är du som förstahandshyresgäst som är skyldig att se till att hyran betalas in.

Retroaktiv hyra – det här gäller:

I regel får din hyresvärd inte ta ut retroaktiv hyra, men det finns undantag: Till exempel efter en hyresförhandling och värden inte har tagit ut den nya hyran. Då kan höjningen läggas på retroaktivt. Ett annat exempel är ifall de kollektiva hyresförhandlingarna har strandat och sedan avgjorts i hyresnämnden. Om hyresnämndens beslut kommer senare än det datum när hyreshöjningen skulle börja gälla kan höjningen läggas på din hyra i efterhand.

Snöskottning, sandning och saltning utanför din hyresrätt – det här gäller:

Som boende i en hyresrätt behöver du inte plocka fram snöskyffeln och skotta dig ut från entrén när det snöar. Det är hyresvärdens ansvar, oavsett vilken veckodag det är. När det är snö och halt ute ska värden snöröja, sanda eller salta så att du och dina grannar kan ta er ut och in ur huset utan problem. Om värden inte snöröjer inom en rimlig tid och det är ett återkommande problem kan du som hyresgäst ha rätt till en sänkt hyra. Finns det problemet i ditt hyreshus kan du kontakta Hyresgästföreningen och få råd.