Så hanterar du grannen som stör

Klackar i golvet, stekos i trappan eller bastoner in på småtimmarna. Att ha grannar är inte alltid förenat med glädje. Men hur hanterar man grannar som stör? Och när är det dags att koppla in utomstående part? Hyresgästföreningen tipsar.

Att bo vägg i vägg har sina för- och nackdelar. Du kan sista minuten-låna socker och har någon att småprata med i tvättstugan. Men många hyresrätter har tunna väggar, och bullriga grannar kan gå den tålmodigaste på nerverna. Hur känsliga vi är för ljud är så klart individuellt; alltifrån ett dovt skrapande till högljudda fester kan anses störande. Total tystnad är en lyx få förunnad – men när är det okej att säga till? Och hur får man en högljudd granne att faktiskt ändra sitt beteende?

Inled en konversation med din granne

Det första steget är alltid att på ett lugnt och resonligt sätt inleda ett samtal. Ring på hos din granne vid lämplig tid. Förklara vad som stör dig och försäkra dig om att grannen förstår vad du menar. Försök sedan att gemensamt komma fram till en lösning. Kan ni kompromissa? Bestämma vilka tider det är okej att föra lite mer oväsen än annars? Håll huvudet kallt och lyssna på vad din granne säger. Förhoppningsvis kan ni hitta en gemensam lösning på problemet.

Undersök om andra stör sig på oljuden

Du har redan försökt få din högljudda granne att inse problematiken – utan resultat. Om problemet är stort så finns det förmodligen fler i huset som stört sig på oljuden. Hör efter med grannarna intill. Om fler säger till slipper du vara ensam i konflikten – och chansen är större att grannen inser att hen behöver ändra sitt beteende.

När inget annat hjälper: detta gäller enligt lag

Du har fört vänliga samtal och försökt förklara och resonera, men ingenting tycks hjälpa. Din granne fortsätter föra oväsen och du kanske börjar överväga en flytt. Det ska du inte behöva göra.

Lagen säger att ljudnivån ska ligga på en normal nivå hela dygnet. Om man störs under dagtid så att man inte kan använda sin lägenhet som vanligt är det också en störning. Du har aldrig rätt att störa dina grannar och vice versa – och om tillfället kräver kan du ringa störningsjouren. Störningsjouren kontrollerar situationen och rapporterar ibland störningen till hyresvärden. Upprepade tillsägelser kan leda till att personen förlorar sin hyresrätt.

Du kan vända dig till Hyresnämnden

Om din granne trots en rad tillsägningar fortsätter störa dig kan du vända dig till hyresnämnden. Hyresnämnden kan i sin tur besluta att din hyresvärd ska göra något åt saken. Vad som händer därefter beror på problemets storlek. Om störningsmomenten är så allvarliga att de kan klassas som en störning enligt lag så kan du i vissa fall ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår.

Det kan vara svårt att avgöra – därför finns vi här för att hjälpa dig. Har du en störig granne? Hör av dig till oss så gör vi en bedömning av läget och hur du kan gå vidare.