Flytta ut festen! Tre tips för dig som bor trångt

Planerar du för midsommarfirande eller vill du bjuda alla vännerna på födelsedagsfest? Vi på Hyresgästföreningen har tipsen för dig som bor litet och ändå vill fira stort.

Räcker inte lägenheten till för midsommarfesten eller barnkalaset? Här är tre festtips för dig som bor trångt.

Kalasa på gården

Utnyttja sommarvärmen och duka upp till fest på gården. Pynta med exempelvis vimplar, pompoms och ljusslingor. Ett tips är att sätta upp lappar i trapphuset i god tid innan festen, så att grannarna vet vad som är på gång. En trevlig gest är också att skriva att grannarna är välkomna förbi festen, det lär göra även den minst partypeppade grannen välvilligt inställd. Oftast finns det inga regler mot att ha fest på gården, men dubbelkolla gärna med hyresvärden för säkerhets skull. Och kom ihåg att du aldrig får störa dina grannar.

Låna lokal

Skvallrar prognosen om regn? För dig som bor i hyresrätt finns ofta trevliga gemensamhetslokaler som går att låna eller hyra för en symbolisk summa. Vänd dig till din lokala hyresgästförening och hör efter. Ett annat tips är att kolla med kommunen. Ofta finns ett Folkets hus, en bygdegård eller en fritidsgård som går att hyra för festligheter.

Ordna picknickparty

Flytta ut festen till en mysig park eller äng. Bred ut filtar i gräset, häng upp girlanger i träden och ställ i ordning kubbspelet. Är det barnkalas väljer ni såklart att vara i en lekpark, här finns ofta bord att duka på och bänkar att sitta på. Dessutom finns underhållning för de små.