Flytta hemifrån? Här är checklistan du behöver

Att flytta hemifrån innebär ett stort kliv ut i vuxenlivet. Det betyder massor av frihet, och med det kommer en del ansvar. Med Hyresgästföreningens checklista får du koll på läget.

Först och främst, stort grattis till att du ska flytta hemifrån! Du är förstås ivrig att packa upp flyttkartongerna och göra fint i ditt nya hem. Vi vill inte på något sätt minska peppen men här kommer fem grejer att bocka av innan flyttlasset går.

Skriv kontrakt
Oavsett om du har fått en förstahandslägenhet eller hyr i andrahand är det viktigt att det finns ett skriftligt kontrakt. Om ni är flera personer som bor i bostaden och ska dela på hyran är det bra om allas namn står med. Det är nämligen de som står på kontraktet som har ansvar att betala hyran.

Om du hyr i förstahand är det hyresvärdens kontrakt som gäller. Handlar det om att hyra i andrahand finns det bra mallar att använda. Tänk på att göra en lista på alla möbler och prylar som finns i lägenheten om du hyr möblerat, en så kallad inventarieförteckning. Hyresvärden behöver godkänna andrahandsuthyrningen, du kan be om en kopia på godkännandet om du vill vara på den säkra sidan. Hyresgästföreningens mall för andrahandskontrakt hittar du här.

Kolla efter fel
Innan du flyttar in är det viktigt att besiktiga lägenheten, det innebär att du tillsammans med din hyresvärd noga går igenom bostaden och skriver upp eventuella fel och brister. På så vis riskerar du inte att behöva betala för skador som en tidigare hyresgäst har orsakat.

Försäkra ditt hem
En hemförsäkring är bra att ha, väldigt bra till och med. Om du drabbas av till exempel ett inbrott, en fuktskada eller en brand i hemmet kan du få ersättning för skadade eller förlorade ägodelar.

Gör en flyttanmälan
Registrera din nya adress hos Skatteverket. Då blir du folkbokförd på din nya adress och informationen sprids till många myndigheter och företag. Om du bor i andrahand behöver du istället eftersända posten. Det gör du hos Adressändring.

Teckna abonnemang
För att undvika ett scenario där det plötsligt blir totalt mörker i lägenheten – teckna ett el-abonnemang redan innan du flyttar in. Det finns flera sajter där du kan jämföra elbolag. Andra abonnemang som kan bli aktuella är abonnemang för bredband, telefon och tv. Om du planerar att ha en tv hemma är du skyldig att betala tv-licens.

En sista grej, innan du signar upp dig på ännu en streamingsajt – du har väl gjort en budget för ditt boende? Det finns smarta appar som kan hjälpa dig att få koll på ekonomin. Det mesta kommer du lära dig på vägen, som att avokado är dyrare än du kunde föreställa dig och att det där med att strunta i disken kanske känns rebelliskt men inte superfräscht.