Fixotekets bästa tips för hållbar konsumtion

Projektet Fixoteket ska minska avfall och nedskräpning i Göteborg och underlätta för invånarna att konsumera hållbart. Amanda Österlin La Mont på Fixoteket delar med sig av sina bästa tips på hur vi konsumerar hållbart, oavsett var vi bor.

I mitten av mars invigdes fyra fixotek i Göteborgsområdet, i Hammarkullen, Majorna, Bergsjön och Rannebergen. Ett fixotek är en bemannad lokal där invånarna kan låna, byta, laga och bygga prylar. I Majorna och Hammarkullen finns det också en miniåtervinningscentral i anslutning till lokalen. Tanken med fixoteken är att det ska bli lättare att konsumera hållbart.

- Här kan vi tillsammans öka möjligheterna för återbruk och reparation i Göteborg. Det handlar om att skapa ett kunskapslyft samtidigt som vi gör det mer tillgängligt, säger Amanda Österlin La Mont, utvecklare på Cirkulära Göteborg och biträdande projektledare för Fixoteket. Foto: Erik Yngvesson

På ett fixotek kan du låna verktyg för att reparera och bygga om dina saker. Vissa verktyg kan du också låna med dig hem. I byteshörnet kan du lämna in prylar som du inte längre behöver och ta med dig något annat i utbyte. Vill du lära dig mer om hur man tar tillvara på material och prylar kan du gå på någon av de kostnadsfria workshoppar som anordnas på fixoteken.

Amandas tre tips för hållbar konsumtion

1. Köp hellre storpack än två små förpackningar. Mycket av vårt hushållsavfall är just förpackningar och därför är det bra att tänka på hur vi handlar. Vissa affärer säljer saker i lösvikt där man kan ta med sin egen förpackning.
  2. Se bortom den ursprungliga funktionen! Ett gamla jeans som inte går att laga mer kan bli ett par snygga kuddfodral. Ett gammalt segel kan bli snygga necessärer, eller varför inte en bra fruktskål? En cykelslang är bra att använda som elastiska rep. Ska du sätta upp en fågelholk kan du knyta upp den med ditt cykelslangsrep, istället för att spika i trädet. Ännu en fördel är att trädet då får plats att växa då repet anpassar sig efter trädets storlek.
  3. Prata med en äldre person. Be om tips på hur de äldre gör för att ta tillvara på resurser. Spara förpackningar du köpt mat i, väv mattor av gamla trasor och återanvänd material. Du kan exempelvis sy fruktpåsar av gamla spetsgardiner, och då slipper vi dessutom att ta plastpåsar i matbutiken varje gång vi köper äpplen.

Läs mer om Fixoteket på Göteborgs stads webbplats. Där hittar du också öppettider, mer information om Fixotekets workshoppar och information om vad du kan återvinna i miniåtervinningscentralen.

Bakom projektet, som pågår till juni 2019, står Göteborgs Stad (förvaltningen Kretslopp och vatten, samt stadsdelsförvaltningarna Majorna-Linné, Östra Göteborg och Angered) i samarbete med Bostadsbolaget, Familjebostäder, Hyresgästföreningen och Chalmers Tekniska Högskola. Projektet genomförs med stöd inom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Syftet är att undersöka om hushållens sopor kan minskas genom att underlätta återanvändning och återvinning.