Det måste byggas och det måste byggas rätt - så kan du påverka

Bostadsbristen är ett faktum, och inte bara i storstäderna. Hela 255 av Sveriges 290 kommuner rapporterar att de har bostadsbrist och 213 000 unga vuxna längtar efter att få flytta hemifrån. Lösningen är att bygga, och du kan vara med och påverka.

Enligt Boverkets prognos behöver vi 600 000 nya bostäder till år 2025. Men det handlar inte bara om att bygga, det handlar om att bygga rätt. Den nyproduktion vi ser idag har så höga hyror att en stor del av befolkningen inte har råd att bo där. Risken är att vi får tomma lägenheter samtidigt som bostadsbristen och trångboddheten fortsätter att öka.

Svårt att flytta hemifrån

En särskilt utsatt grupp är de unga vuxna då det blir allt svårare att flytta hemifrån. Så många som 213 000 personer i åldrarna 20-27 bor fortfarande bor hemma, trots att de hellre hade bott på annat sätt. Dessutom lever 40 procent av dem som lyckats hitta eget boende i en ekonomiskt utsatt situation.

Hyresgästföreningen och Universal Music belyser detta i sin gemensamma kampanj In My Backyard där svenska artister sjunger på platser där det finns potential att bygga hyresrätter till rimliga priser. Idag visar Albin Gromer upp Malmö, där det finns potential att bygga 27 000 nya hyresrätter under de kommande tio åren.

Så kan du påverka byggandet

Vill du också göra skillnad?