Vett och etikett på balkongen

Äntligen balkongsäsong! Vi går mot varmare tider och tankarna börjar kretsa kring blomlådor, kvällssol och grillat. Men vad är okej att göra på balkongen – och vad bör du undvika? Hyresgästföreningen tipsar.

Graderna kryper så sakteliga uppåt, äntligen är våren här. Har du balkong är du säkert sugen på att börja pynta, plantera och planera för ljumna kvällar och kaffe i solen. Du har all anledning att njuta efter en lång, kall vinter! Bor du i flerfamiljshus finns det dock ett par detaljer att tänka på för allas trivsel.

Får jag grilla på balkongen?

Det beror på. Vissa hyresvärdar tillåter grillning på balkongen men ofta är det förbjudet på grund av grillrök, matos och inte minst brandrisk. Ta reda på vad som gäller hos just din hyresvärd. Även om reglerna tillåter grillning är det en bra idé att höra efter med dina grannar så du inte stör dem. Ibland kan elgrill vara ett alternativ. Får du inte grilla på balkongen? Det är oftast tillåtet, och minst lika trevligt, att grilla på gården.

Hur mycket växter får jag ha egentligen?

Här finns inga begränsningar. Det du kan tänka på är att aldrig hänga blomlådor på utsidan av balkongräcket då de kan ramla ner och skada någon. Fäst alltid blomlådorna ordentligt. Det är dessutom viktigt att placera dina växter på så sätt att de inte skräpar ner utrymmet under din balkong.

Är det okej att sola naken?

Det beror på graden av insyn. Tänk på att nakenhet kan väcka anstöt. I värsta fall skulle du kunna bli anmäld för förargelseväckande beteende, så här gäller sunt förnuft och hänsyn.

Får jag sätta upp vindskydd?

Vindskydd brukar vara tillåtet men ibland finns bestämmelser kring färgval. Hör efter med din hyresvärd om vad som gäller hos er.

Kan jag ha fest på balkongen?

Ja – om du tar hänsyn till omgivningen. Riktlinjen är att aldrig störa dina grannar. Visst kan man ha fest ibland, men tänk på att du stör mer ju senare det blir.

Får jag röka på balkongen?

Rökning på balkongen är tillåtet, men även här gäller det att anpassa sig till omgivningen. Hos vissa hyresvärdar gäller rökförbud på uteplatser och balkonger, så se till att du vet vad som gäller hos dig.

Får jag installera en markis?

Ibland. Det beror på hyresvärden. I de fall det är tillåtet behöver du ett godkännande från hyresvärden. Det är dessutom viktigt att markisen monteras på rätt sätt. Hyresvärden kan även ha synpunkter på modell och färgval.

Kan jag piska mattor på balkongen?

Nej. Smuts och damm kan ta sig in i grannarnas lägenheter, vilket kan upplevas som störande. I många hyreshus finns istället en piskbalkong eller en anordning för att piska mattorna på gården.

Får jag mata fåglar?

Nej. Kanske blir du sugen på att sticka åt vårfågeln en överbliven chipssmula, men konsekvenserna kan bli alltifrån fågelspillning till matrester och måsskrik. Matresterna kan även dra till sig möss och råttor.

Får jag använda infravärme på min balkong?

Det beror på vad för slags infravärme du vill använda dig av. Det finns golv- och bordsmodeller som inte kräver något tillstånd. Ska du däremot installera något behöver du tillstånd från hyresvärden.