Bortrest i sommar? Därför ska du inte hyra ut din lägenhet utan tillstånd

Får man hyra ut sin hyresrätt via Airbnb? Är det okej att låna ut sin lägenhet till en vän över helgen? Läs det här innan du låter någon annan bo i din lägenhet.

Kanske ekar lägenheten tom under en period i sommar. Om plånboken ekar lika tom kan det vara frestande att hyra ut din lägenhet under en kortare tid. Med hjälp av företag som Airbnb går det att tjäna pengar på sin lägenhet, ofta betydligt mer än vid längre uthyrning. Men här gäller det att ha koll på vad som gäller – i värsta fall kan uthyrning i andra hand utan tillstånd leda till att man förlorar sitt hyreskontrakt.

Får jag hyra ut min hyresrätt via Airbnb?

Du kan hyra ut ett rum samtidigt som du själv bor i lägenheten. Då behöver du inte något tillstånd från din hyresvärd. Det får dock inte innebära att grannarna störs eller att det på något sätt ställer till problem för hyresvärden. Det kan det vara fråga om ifall uthyrningen är alltför omfattande.

Om du vill hyra ut lägenheten, exempelvis när du är bortrest, är det fråga om andrahandsuthyrning. Då måste du ha hyresvärdens tillstånd. Får du inte det kan du vända dig till hyresnämnden. Det finns då en viss risk att även hyresnämnden säger nej. Om det är fråga om flera korta andrahandsupplåtelser kan nämnden nämligen göra bedömningen att det närmar sig näringsverksamhet. Den som vill hyra ut ska dessutom ha beaktansvärda skäl för uthyrningen och att hyra ut sin lägenhet för att man är på semester en vecka eller två är sällan ett sådant.

Vad händer om jag hyr ut trots att jag inte får?

Du riskerar i värsta fall att förlora ditt hyreskontrakt. Vissa hyr ut och hoppas att det undgår värden. Risken är dock stor att det upptäcks, särskilt om din lägenhet ligger uppe på en uthyrningssajt. Insatsen är med andra ord ofta högre än vinsten.

Kan jag hyra ut min hyresrätt till en vän eller familjemedlem när jag är bortrest?

Inte utan tillstånd från hyresvärden. Detta betraktas på samma sätt som uthyrning via Airbnb och liknande tjänster. Oavsett vem du hyr ut till och hur länge så behöver du tillstånd att göra det – även om det bara rör sig om ett par dagar.

Kan en vän eller familjemedlem låna min lägenhet när jag är bortrest?

Det kan verka oförargligt att låna ut sin lägenhet till nära och kära när man är bortrest. Det många inte vet är att samma regler gäller här som för uthyrning – du som hyresgäst måste ha hyresvärdens godkännande även för att få låna ut din lägenhet.

Vad händer om min hyresvärd inte går med på att jag hyr ut?

Om du ansökt om att få hyra ut i andra hand och fått ett nej som du vill överklaga så kan du vända dig till hyresnämnden och ansöka om tillstånd.

När är det okej att hyra ut ett rum i lägenheten?

Om du bara vill hyra ut en del av lägenheten och själv bor kvar så behöver du inget tillstånd från hyresvärden. Om din inneboende däremot ska använda lägenheten självständigt, det vill säga utan att du bor där, behöver du samma tillstånd som vid andrahandsuthyrning.

Har du frågor om andrahandsuthyrning?

Går du i uthyrningstankar? Vi ger dig som är medlem i Hyresgästföreningen stöd och råd om vad du ska tänka på när du hyr ut din lägenhet. Du hittar våra kontaktuppgifter här.  Du kan också läsa mer om vad man bör tänka på vid andrahandsuthyrning här.