5 råd till dig som ska hyra ut i andra hand

Du kanske ska studera eller arbeta tillfälligt på annat ort, eller så kanske du har träffat en person som du vill prova att bo med. Oavsett varför du väljer att hyra ut din hyresrätt i andra hand ska både du och din andrahandshyresgäst kunna känna er trygga. Här får du fem råd för att lyckas med din uthyrning.

1. Skaffa tillstånd att hyra ut i andra hand
Du måste ha tillstånd från din hyresvärd för att få hyra ut i andrahand. Hyr du ut din lägenhet utan tillstånd riskerar du att bli av med ditt kontrakt. Be om ett skriftligt tillstånd för att minska risken för tvister.

2. Skriv ett andrahandskontrakt
Skriv ett kontrakt mellan dig och den som hyr din lägenhet. Du och andrahandshyresgästen ska ha varsitt exemplar av kontraktet. Dessutom brukar hyresvärden vilja ha en kopia.

3. Skriv en överenskommelse om besittningsskydd
Gör en skriftlig överenskommelse med andrahandshyresgästen om att hen avstår från sitt besittningsskydd, särskilt om du ska hyra ut din lägenhet i mer än två år. Saknas denna överenskommelse innebär det att efter två år får andrahandshyresgästen rätt att bo kvar i din lägenhet och du kan tvingas ta hjälp av hyresnämnden för att få flytta tillbaka till din lägenhet.

4. Notera lägenhetens skick
Du och din andrahandshyresgäst bör gemensamt notera vilka möbler och prylar som finns i lägenheten samt eventuella skador, brister och skavanker på lägenheten innan uthyrningen. Fota och filma gärna. Dokumenten ska signeras av både dig och andrahandshyresgästen och bifogas med andrahandskontraktet.

5. Ta inte ockerhyra
Hyr du ut din hyreslägenhet omöblerad får du inte ta ut mer i hyra än vad du betalar till din hyresvärd. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du lägga på en summa för att hyresgästen använder dina möbler – vanligtvis mellan 10-15 procent av hyran. Tar du mer betalt än vad du har rätt till kan din andrahandshyresgäst gå till hyresnämnden och kräva tillbaka ”överhyran” med ränta.

Du kan läsa mer om att hyra ut i andra hand här.

Har du frågor om att hyra ut i andra hand? Du som är medlem kan få hjälp och rådgivning genom att ringa oss på 0771-443 443 eller kontakta oss via mejl. Är du inte medlem ännu kan du bli medlem här.