Hyresgästföreningen lanserar Boinstitutet - ytterligare fokus på bostadsfrågorna

Nu lanseras Boinstitutet. Syftet är att samla och förena människor med god insikt i och kunskap om bostadspolitik, forskning kring bostadsfrågor och samhällsutveckling för att ytterligare sätta fokus på bostadsfrågorna.

Boinstitutet ska arbeta på bred front för att driva och bredda den bostadspolitiska debatten. Detta sker genom samtal, seminarier och nätverksträffar men även genom att ge ut publikationer och på andra sätt bidra till det offentliga samtalet. Boinstitutet ska vara en viktig och kunskapsinriktad part i samhällsdebatten.

Arbetet ska bedrivas i samarbete med andra aktörer och intressenter inom bostadsområdet. Till Boinstitutet knyts två råd, ett opinionsråd och ett forskningsråd, som ska vara rådgivande och bidra med omvärldsbevakning och kunskap inom sina respektive områden.

Verksamhetsledare för Boinstitutet är Moa Andersson. Hennes uppdrag sträcker sig över tre år och innebär att hon ska bygga upp och utveckla Boinstitutets verksamhet.

-Det känns väldigt spännande att få vara med och bygga upp en verksamhet som så tydligt har som syfte att utveckla och bredda samhällsdebatten. Det ligger dessutom i linje med Hyresgästföreningens arbete med att bli en bredare samhällsaktör och en tydligare mötesplats för boendefrågor, säger Moa Andersson.

-Boinstitutet har en viktig plats att fylla i den bostadspolitiska debatten, inte minst med tanke på det behov som finns av att även lyfta det bostadssociala perspektivet.