Rekordförhandlingar: En halv miljon hushåll får hyran klar till nyår

Nästan en halv miljon av Sveriges hyresgäster har nu fått sin hyra förhandlad inför 2018. Antalet överenskommelser är ovanligt många för december, liknande nivåer har inte noterats sedan 2006. Den genomsnittliga hyreshöjningen är 0,76 % för hyresgäster i allmännyttan och 0,95 % för dem som bor hos en privat hyresvärd.

-Det är glädjande att så många överenskommelser redan är klara eftersom det gör att fler hyresgäster får snabbt besked, slipper oroa sig och kan planera sin ekonomi, säger Erik Elmgren, förhandlingschef Hyresgästföreningen.

- Det är också ett kvitto på att vårt arbete med att effektivisera förhandlingarna gett resultat. Många av avtalen är flerårsöverenskommelser som tecknades redan under förra året. Vi har även infört tidsfrister för hur länge en förhandling kan pågå, säger Erik Elmgren.

- De avtal som har träffats hittills anser vi vara på en rimlig nivå. Vi ska komma ihåg att många familjer och ensamstående har små marginaler och för dem kan en liten hyreshöjning få stora konsekvenser.

Hyresnivåerna har även betydelse för samhällsekonomin. Tillsammans betalar hyresgästerna 115 miljarder varje år och för varje procent som hyran höjs minskar köpkraften med 1 miljard.

- Det är pengar som sannolikt skulle göra större nytta om de gick till andra delar av ekonomin än till enbart fastighetsägare, som under senare år har gjort rekordvinster, säger Erik Elmgren.

Inför 2018 har fastighetsägarna lämnat in yrkanden som är väsentligt högre i jämförelse med året innan, 2,8 procent för allmännyttan respektive 2,51 procent för de privata fastighetsägarna.

-Det är höga yrkanden som inte speglar det verkliga behovet. Med rekordstora vinster och fortsatt låga räntor bör det innebära återhållsamma hyresjusteringar nästa år, säger Erik Elmgren.