Se upp för oseriös rådgivning!

Vi vill varna för förväxlingsrisk och oseriös rådgivning. Sedan en kort tid finns ”Hyresgästkassan” på nätet. Där erbjuds ”medlemskap” och hyresrättslig rådgivning mot kostnad som debiteras halvårsvis. Hemsidan och logotypen liknar Hyresgästföreningens egen och risken för förväxling är stor. Hyresgästkassan säger sig ge hyresrättsliga råd, men de uppger på sin hemsida att de inte tar ansvar för sin rådgivning.

Vi har kollat upp Hyresgästkassan och konstaterar att det inte är fråga om en medlemsorganisation. Det är ett aktiebolag med två ägare. Dessa har starka kopplingar till bolaget Adresstjänst Sverige. Det bolaget finns på Konsumentverkets varningslista och Konsumentombudsmannen beslutade att stämma bolaget hos Patent- och marknadsdomstolen 2006.

Så här ser webbplatsen ut som försöker lura hyresgäster.

Vi vill varna alla som har tänkt kontakta Hyresgästkassan – vår bedömning är att det kan finnas en risk för bedräglig rådgivning.

Artikel finns också på Hem & Hyra