Marie Linder förklarar - Så löser vi bostadskrisen

Bostadskrisen kan lösas. Här förklarar Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder vad som behöver göras. Se filmen nedan.

• Ökat statligt stöd.
  • Bättre lagstiftning.
  • Frigörande av mark.

Marie Linder förklarar på ett enkelt och lättillgängligt sätt den till synes komplicerade bostadspolitiken.

- Ofta framställs bostadspolitiken som komplicerad och svår att påverka. Det är sant att det är ett komplext område. Därför vill vi med filmerna visa att med medveten politik och tillgängligt tilltal går det att göra bostadspolitiken enklare, säger Marie Linder.

I den första filmen berättar Marie Linder hur byggandet kan ta fart, en fråga som i allra högsta grad är aktuell med tanke på blocköverskridande samtal och diskussioner om olika lösningar.

- I grunden är det ganska enkelt. Det behöver byggas mer så att människor med en genomsnittlig inkomst har lättare att hitta någonstans att bo. Utmaningen är stor men om stat och kommun samverkar går det. Det behövs modeller för finansiering av byggande och snabbare processer från idé till färdigt hus. Detta utan att tvinga människor från hus och hem på grund av kraftigt ökande boendekostnader som vissa politiska krafter föreslår, säger Marie Linder.

Klart vi kan lösa bostadskrisen!

Vill du också göra skillnad?