Hyrorna påverkas: Kommunernas taxor varierar med över 12 000 kronor

Priserna för el, värme, avfall och vatten har höjts med fyra procent det senaste året och skillnaderna mellan kommunerna fortsätter att öka. Skillnaden mellan billigaste och dyraste kommunen är cirka 12 670 kronor per år. Det visar den årliga Nils Holgersson-rapporten, som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

För en vanlig trerumslägenhet i Tanum motsvarar kostnaden 2 410 kronor per månad, medan kostnaden i landets billigaste kommun Luleå är 1 354 kronor.

– Det är bekymmersamt att priserna fortsätter att öka betydligt mer än den allmänna prisutvecklingen i samhället. Det rör sig ofta om verksamheter med bristande konkurrens där konsumenternas ställning är svag med liten möjlighet att påverka priserna, säger Roland Jonsson, ordförande i Nils Holgersson-gruppen.

Nils Holgersson-rapporten har genomförts under 21 år och avgifter och taxor har stigit tre gånger så mycket som konsumentprisindex. I år är den genomsnittliga avgiftshöjningen fyra procent, samtidigt som övriga priser i samhället i stort sett har stått still. Ökningen beror till största delen på kraftigt ökat elpris.

Att skillnaderna mellan kommunernas taxor totalt sett är så stora kan delvis förklaras av att det är dyrare att leverera vissa tjänster i glesbygd än i tättbebyggda kommuner.

– Det är ändå att betrakta som orimligt att prisskillnaden är över 12 000 kronor per år beroende på vilken kommun lägenheten ligger i. Det är en skillnad som vi dessutom blir allt större, säger Roland Jonsson.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet

Tanum 2 410 kr
Munkedal 2 282 kr
Nordanstig 2 236 kr
Härjedalen 2 230 kr
Tjörn 2 228 kr

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet

Luleå 1 354 kr
Borlänge 1 416 kr
Boden 1 442 kr
Piteå 1 447 kr
Oxelösund 1 459 kr

Sedan 1996 har Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen, och SABO, varje år gett ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner gällande avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme. Rapporten finns i sin helhet här .