Husdjuren i våra hem - Nytt nummer av Hyresgästen

Kopplingen mellan djur och människa vittnar om många goda hälsoaspekter. Det finns också många djur i våra bostadsområden. Men det är inte alla som är roade. Hur gör man för att slippa skäll och gnäll? Det får alla Hyresgästföreningens anställda och förtroendevalda läsa om i årets första nummer av tidningen Hyresgästen.

Visst, det är inte så roligt att hitta en orm under badkaret. Men om den nu finns där, vad gör jag då? Och varför ligger det höstrån i trapphuset? Hundhår i kaffet? Det finns många djur i våra bostadsområden. Oftast fungerar det bra. Men ibland blir det gnissel. Hyresgästföreningen ger råd på hur man slipper skäll och gnäll i Hyresgästen nummer 1 2016.

Hyresgästen är en tidning som går till alla förtroendevalda, alltså till husombud och ledamöter i styrelser till exempel. I tidningen kan man läsa om olika tips och råd. Som ovan om djur i bostadsområden. I årets första nummer berättar också förtroendevalda runt om i landet om hur de har arbetat för att påverka kommunpolitiker och andra makthavare. I Sala lyckades man hindra en utförsäljning av allmännyttiga lägenheter och ett bostadspolitiskt nätverk vässar de förtroendavalda i Norrland. I Göteborg samarbetat men kring ett språkcafé som med hjälp av musik bygger broar mellan kulturer.

Gillar du tipsen och att läsa om vad som händer runt om i landet? Alla kan läsa Hyresgästen via appen som finns för Android och Iphone.  Du kan också läsa Hyresgästen som ett digitalt blädderex på webben.

Illustration: Martin Heap

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.