Mark Levengood åter utsedd till Sveriges bästa granne

För andra året i rad har tv-personligheten Mark Levengood blivit utsedd till den person som flest vill ha som granne. Enligt en undersökning utförd av Novus och beställd av Hyresgästföreningen vill 22 procent helst ha Mark Levengood som granne.

Marginalen till nummer två på listan är stor även i år, även om gapet minskar något mellan plats ett och två. Näst mest populär som granne är den före detta ishockeyspelaren och vinnaren av SVT:s Mästarnas Mästare Peter Forsberg som får 18 procent av rösterna. Förra årets tvåa, kronprinsessan Victoria, halkar ner till en fjärdeplats (16 procent) men slår ändå sin far kung Carl Gustaf med hästlängder. God trea, med 17 procent, blir raketen Jonas Gardell, som inte ens fanns med på tio i topp förra året.

Benny Andersson är den mest populära musikern i undersökningen, strax före Markoolio och Måns Zelmerlöv.-ambassadör.

De som röstat verkar annars uppskatta sportprofiler i år, tre av placeringarna på topp fem är eller har varit idrottsstjärnor. Den mest populära idrottaren är alltså Peter Forsberg, tätt följd av skiddrottningen Charlotte Kalla och slalomlegendaren Ingemar Stenmark.

De här personerna vill flest ha som granne (uttryckt i procent av de svarande)
Mark Levengood 22

Miriam Bryant 12
Sven-Bertil Taube 12

Bakgrund

• Novus har på uppdrag av Hyresgästföreningen genomfört en undersökning bland allmänheten som är 18 år och uppåt.
  • Undersökningen är genomförd med hjälp av en webbaserad enkät till ett slumpmässigt urval ur Novus telefonrekryterade Sverigepanel.
  • Antalet besvarade enkäter är 1 000.
  • Undersökningen genomfördes mellan 16 juni-22 juni 2016.