Knacka på hos grannen - Marie Linders krönika ur Hyresgästen 6/2015

Så börjar även detta år närma sig sitt slut. Vi har firat våra 100 första år i Hyresgästföreningen. Det har vi gjort genom att berätta vår historia, en berättelse om varför människor gick samman mot kalla och dragiga hus, utedass på gården och fastighetsägare som kunde vräka någon utan anledning. Det är en bra grund att stå på när vi nu stakar ut kursen mot framtiden.

Framtidsbyråns förslag är ute på remiss och alla svar kommer bli underlag för den framtidsagenda som ska beslutas av förbundsstämman i juni 2016.

Det senaste året har präglats av alla människor som tvingas fly krig och förtryck. Vi har sett bilder på överfulla båtar över Medelhavet. Människor flyr för sina liv och många av dem mister livet på väg mot tryggheten.

De som når Sverige ska sedan med många otäcka upplevelser i bagaget försöka starta ett nytt liv här hos oss. Då måste vi stå upp för tanken att hjälpa dem som är på flykt och göra Sverige till en fristad.

I ett land med bostadsbrist i nästan varje kommun prövas solidariteten. Men vårt arbete måste vila på grundtanken om alla människors lika värde och alla människors rätt till tak över huvudet.

Vi måste också ge dem som flytt hit möjligheten att skapa sig ett hem i våra bostadsområden. Och ett hem är mer än tak över huvudet. Många av våra nyanlända vänner behöver få känna sig välkomna. Vi hyresgäster kan skapa en gemenskap. Om jag känner mina grannar så bidrar det till min trygghet. Men det bidrar också till deras.

Och i det arbetet är du som är förtroendevald, som varje dag ger av både din tid och ditt engagemang för att skapa trygghet och gemenskap i ditt bostadsområde, så viktig.

Det kan vara en så enkel sak som att bjuda hem någon av dina nyanlända grannar på kaffe. Eller gör som Malin i mitt bostadsområde. Hon bjöd alla nyanlända grannar på nybakade bullar på kanelbullens dag.

Nu står julen för dörren. Det är tid för gemenskap och stunder tillsammans i familjen. Det är också en tid som känns extra svår för dem som inte har den möjligheten. Men tänk så enkelt det är att knacka på grannens dörr, säga hej och erbjuda gemenskap en stund.

Så gör det, visa att du bryr dig! Låt oss tillsammans visa att vi både vill och kan vara med och bidra till att göra världen en smula lättare att leva i, för alla.

Tack för allt ditt fina arbete i år. Jag önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott nytt År!

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.