Läget i hyresförhandlingarna - Snabba förhandlingar och låga ökningar

När vi nu passerat årsskiftet har redan drygt en halv miljon lägenheter fått sin nya hyra. Det är snabbare än vanligt. Hyresförhandlingar rullar på smidigt och hyreshöjningarna ligger på låga nivåer. Glädjande!

Efter en förhandlingsomgång för 2016 års hyror där höjningarna blev de lägsta på tio år ser bilden liknande ut i år. Snitthöjningen i landet är 0,67 procent vilket motsvarar cirka 35 kronor i månaden för en normalstor tvåa på 65 kvadratmeter.

– För alla hyresgäster är det goda nyheter att nivåerna är så pass rimliga. Men att hyresutvecklingen blir rimlig har också stor samhällsekonomisk betydelse. En procents hyreshöjning urholkar hyresgästernas köpkraft med drygt en miljard kronor, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

– Det har varit ett hårt politiskt tryck på hyresförhandlingarna med tuffa politiska kampanjer mot förhandlade hyror, bland annat från en av våra motparter. I ljuset av detta är det extra glädjande att förhandlingarna går snabbare än på många år, säger Erik Elmgren.

Även i år tecknas många fleråriga avtal vilket ytterligare ger möjlighet för parterna att arbeta med utvecklade modeller för hyressättning. Det rör sig hittills om 22 avtal med 76 000 lägenheter.

– Mer transparens och förutsägbarhet i hyressättningen är framtiden, därför är denna trend glädjande. Nu får de lokala parterna mer tid åt detta och förhandlingarna kan gå ännu snabbare kommande år, säger Erik Elmgren.

Parterna på hyresmarknaden (Hyresgästföreningen, SABO samt Fastighetsägarna) satt i särskilda regeringssamtal ledda av Claes Stråth för att effektivisera förhandlingssystemet, men där Fastighetsägarna som representerar cirka 17 procent av de privata hyresvärdarna hoppade av.

– Samtalen ledde ändå till flera goda förslag för att effektivisera förhandlingarna vilket vi redan sett effekterna av. Flera har redan kunnat implementeras och har därmed gett snabbare förhandlingar än tidigare. Vi hoppas såklart att Fastighetsägarna även vill vara med och ta ansvar i detta arbete, säger Erik Elmgren.