Vikten av en bra lokal i Västerhaninge

ENGAGEMANG. För att det lokala engagemanget ska hållas vid liv är en funktionsduglig lokal en viktig ingrediens. Det vet den lokala hyresgästföreningen i Åby, i Västerhaninge utanför Stockholm.

De har alltid varit stolta över sin samlingslokal – hyresgästernas gård Mittpunkten. Med sina 323 kvadratmeter finns där plats för cirka hundra personer. Där finns även en scen, dansgolv och festlokal liksom kök och bastu. Lokalen fungerar således perfekt för både välbesökta årsmöten, uppskattad pensionärsdans och glittrande barndisko som LH återkommande arrangerar. Men nu ser det ut som den uppskattade lokalens tid är förbi. Föreningen måste nämligen flytta.

– Utan en bra lokal blir det ingen mer verksamhet, säger den lokala hyresgästföreningens vice ordförande Lollo Nordborg.

Det har gått över 30 år sedan Mittpunktens invigning 1984 och åtskilliga besökare har passerat entrédörren sedan dess, men när Akelius sålde ut fastigheter 2015 till ett annat bolag förändrades allt. Lollo förklarar att den nya hyran blev på tok för hög för hyresgästföreningen. Protesterna lät självklart inte vänta på sig, men hittills har invändningarna inte hjälpt och nu förväntas man flytta ut och sedan godta en betydligt mindre ersättningslokal – i en källare.

– Men där ryms bara 20 personer, då får vi ju inte ens plats med ett bostadsmöte. I princip får vi inte plats med någonting framöver, det blir varken Halloweendisko eller julpyssel i år som vi hade planerat, säger Lollo och tillägger att ersättningslokalen heller inte är handikappanpassad.

Under åren har de drygt 600 hyresgästerna haft tillgång och glädje av sin kvartersgård – här har firats både bröllop och dop, arrangerats stora loppisar och andra evenemang. Lollo säger att Mittpunkten även har varit avgörande för det lokala engagemanget i området. Utan en fungerande samlingspunkt befarar hon nu att hyresgästföreningens dagar i Åby är räknade.

– Utan en bra lokal faller ju allt, säger Lollo Nordborg.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 5 2018.

Hyresgästernas gård Mittpunkten är uppskattad av hyresgästerna. Men en ny hyresvärd har höjt hyran så LH i Åby har inte råd att ha den kvar. Lollo Nordborg är vice ordförande och orolig för hur det kommer att påverka det lokala arbetet. Foto: Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.