Vi tappade inflytande men fortsätter kämpa

När allmännyttiga Gavlegårdarna 2009 sålde 100 lägenheter på Varvaterrassen i norra Gävle till HSB Hyreshem, skulle hyresgästerna få behålla tre olika avtal: 1) Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU), 2) boinflytande, 3) fritidsmedel.

I dag finns bara avtalet om fritidsmedel som också reglerar tillgång till lokal.

– Det är klart att vi är besvikna, säger Kjell Blomqvist, aktiv i den lokala hyresgästföreningen Varva.

Han är också förtroendevald hyresförhandlare och förhandlar om hyrorna med Hyreshem. Men Kjell och de andra i styrelsen ger sig inte så lätt. Nej, nu får de i stället använda förhandlingsordningen för att få igenom förändringar för de boende. Och de tänker arbeta för att få tillbaka avtalet om boinflytande. Fast visst är det ett nederlag att avtalet har upphört.

– Men inte bara för de boende utan även för HSB. Det är bra för HSB, anser Kjell, att hyresgästerna får inflytande över sitt boende eftersom vi som bor här vet bäst vad som behöver göras.

Orsaken till de strukna avtalen, tror Kjell, är troligen fusionen inom HSB i Gästrikland, Jämtland och Västernorrland där andra delar inom HSB inte haft något avtal om boinflytande. Då var det lättare att stryka ett befintligt avtal än att införa nya.

Ny ledning hos fastighetsägaren har säkert också spelat in liksom bostadsbristen där det är hyresvärdarnas marknad, inte hyresgästernas.

– Och vi fick kämpa för att få behålla fritidsmedlen, slutar Kjell Blomqvist.

Vad hände?

En lokal hyresgästförening i Gävle skulle få behålla avtal om underhåll, boinflytande- och fritidsmedel när kommunala bostadsbolaget sålde 100 lägenheter. Reportage om det i Hyresgästen nummer 1 2015.

Hur gick det?

I dag finns bara avtal om fritidsmedel kvar.

Motgångsfaktor

Yttre faktorer som hyresgästerna inte rådde på.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2018.

Kjell Blomqvist ger inte upp trots uppsagda avtal. Foto Gun Blomqvist.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.