Vi når unga med musik

Så gjorde vi. 250 unga vuxna kommer när Hyresgästföreningen i Malmö lockar med musik. ”Vi måste möta unga där de finns”, säger Ingegärd Holmberg och Annika Christiansson, förtroendevalda i Hyresgästföreningen. Konserten i Malmö var en del av Hyresgästföreningens nationella satsning ”In my backyard” (på min bakgård).

På slaget 19 en fredagskväll öppnar studentkårens pub som ligger lite undanskymd vid en kaj i Malmös inre hamn. Redan från början strömmar studenter in i lokalen där Hyresgästföreningens förtroendevalda och personal tar emot.

Ingegärd Holmberg och Susanne Remvik och Malin Tykesson.Vid ett av borden i baren blir det snart ett samtal mellan Ingegärd Holmberg och Annika Christiansson, förtroendevalda vid Hyresgästföreningen i Malmö, och två före detta studenter vid Malmö högskola (numera universitet) Malin Tykesson och Susanne Remvik. Och samtalet handlar förstås om bostäder. I Malmö och Lund har 8 600 unga vuxna svårt att flytta hemifrån – de hittar ingen egen bostad. Såväl Malin som Susanne har flyttat ut från föräldrarna och har förstahandskontrakt på sina lägenheter. Men båda har vänner som bor betydligt sämre i andra eller tredje hand.

– Då blir det otryggt och svårt att planera sin framtid.

Och Ingegärd Holmberg fyller på:

– I den situationen sitter du väldigt löst och kan bli utkastad i princip när som helst.

Diskussionen glider över på hur byggandet ska öka och hur unga ska kunna hitta lägenheter med en rimlig hyra. En viktig pusselbit,  tycker de fyra, är att behålla de kommunägda bostadsföretagen, allmännyttan, och låta företag som MKB i Malmö bygga många nya lägenheter varje år.

– Och bygga för fler grupper, inte bara för dem som har höga inkomster utan också för unga, studenter och ensamstående, säger Malin Tykesson.

Ingegärd Holmberg och Annika Christiansson tycker att musik är ett bra sätt att nå unga människor, något som Hyresgästföreningen kanske inte alltid är så bra på.

– Det här är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Ingegärd har engagerat sig i kampanjen ”In my backyard” genom att hitta en byggbar tomt i norra Malmö där hon bor. På den tomten spelade artisten Albin Gromer in en musikvideo. Runt om i hela landet har förtroendevalda bidragit på samma sätt genom att hitta lediga, byggbara tomter.

Albin Gromer är född, uppväxt och bosatt  i Malmö. Själv bor han i sin flickväns bostadsrätt. Men han har vänner som är hårt drabbade av bostadsbristen och det ger honom energi att engagera sig i kampen för att det ska byggas fler hyresrätter.

– Många unga far illa när bostadsmarknaden ser ut som den gör.

Albin är också bekymrad över att hyresgästerna får betala hela kostnaden när deras lägenheter ska renoveras.

På plats i studentpuben finns också anställda på Hyresgästföreningen som inleder samtal med besökarna, svarar på frågor och genomför intervjuer för Hyresgästpodden.

– En mycket lyckad kväll, sammanfattar två nöjda projektledare, Susanna Melanchta och Paola Capdevila, anställda vid Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Evenemanget genomfördes i samarbete med tidningen Nöjesguiden och Universal Music. Fler evenemang kommer under våren och sommaren.

Im my backyard (IMBY) ska locka unga att rösta

Över 200 000 unga vuxna i Sverige bor ofrivilligt hemma hos mamma och pappa. För att skapa engagemang, få fler unga vuxna att gå och rösta och fatta ett välgrundat beslut i höstens val, genomför Hyresgästföreningen och Universal Music kampanjen In my backyard (på min bakgård). Här lyfter Hyresgästföreningen med hjälp av tio kända artister fram platser där det går att uppföra nya, billiga hyreslägenheter.

15 januari släpptes musikvideon som spelades in i Stockholm-Liljeholmen med Maja Francis.
29 januari släpptes videon i Malmö med Albin Gromer.
12 februari, Linköping, Joel P.
26 februari, Borås, Christian Olsson.
12 mars, Göteborg, Amanda Winberg.
9 april, Kiruna, Hurula.
23 april, Västerås, Anton Hagman.
7maj, Stockholm-Bromma – namn på artist/er publiceras senare. Samma gäller 21 maj i Örebro och 4 juni i Helsingborg.

Läs mer på www.inmybackyard. se.

Hyrespodden – för dig som bor i södra Skåne

Förra året lanserades Hyrespodden i södra Skåne. I korta, lättillgängliga avsnitt får lyssnare lära mer om hyresförhandlingar, renoveringar och lägenhetsbyte. En podcast, som detta kallas, är helt enkelt radioprogram som man kan ladda ner från internet och lyssna på när man vill. Du hittar den på Itunes eller Soundcloud. Du kan också googla på ”hyrespodden”.

Hur ska vi nå ut till unga?

• Använd musik – ett enkelt sätt att nå unga människor. Och det behöver inte vara så stort. Ordna en musikfrågesport (musikquiz). Låt de unga vara del i jobbet. Ordna allsångskvällar, populärt i alla åldrar.
  • Samarbeta med andra. Inventera – vilka andra organisationer finns i området? Kroka arm med dem som verkar intressanta.
  • Gå ihop med andra lokala hyresgästföreningar. Gå ut med snygga inbjudningar, hejda folk på gården när de passerar, knacka dörr, kika in i tvättstugan.
  • Knyt an till kampanjen ”In my backyard”. Berätta vad den innehåller, uppmana hyresgästerna att gå in på inmybackyard.se och skriv på ett upprop till politikerna om fler hyreslägenheter till rimlig kostnad.
  • Ta hjälp av de anställda på Hyresgästföreningens närmaste kontor. Här får du tips och råd och hjälp på vägen.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2018.

Malmöartisten Albin Gromer sjöng vid Hyresgästföreningens event hos Studentkåren i Malmö. Foto: Johan Klintberger

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.