Vi lär politiker bostadspolitik

ENGAGEMANG. ”Nu måste vi lära politiker på alla nivåer hur bostadsmarknaden ser ut och fungerar!”, säger en ilsken Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen. Hon tänker på förslaget om marknadshyror som S, MP, C och L vill ha. Men hon syftar också på dåligt pålästa politiker runt om i Sverige. Landets hyresgäster ska nu mobiliseras i kampen mot de ”fria” hyrorna.

Såväl Marie Linder som Mahasti Hashemieh blev arga och upprörda när de fick reda på förslaget om marknadshyror i samband med regeringsförhandlingarna. I regeringsförklaringen var sedan marknadshyror i nyproduktionen en punkt. Men även redan byggda hyreslägenheter berörs. En statlig utredning ska undersöka om standard och läge har fått tillräckligt genomslag när hyrorna har förhandlats. Om inte, då hotar staten med ”lämpliga åtgärder”.

– Jag tycker vi ska bestämma en gemensam dag i hela landet när vi demonstrerar mot förslagen, säger Mahasti Hashemieh som är ordförande för lokala hyresgästföreningen Frölunda torg i Göteborg.

- Men ska vi nå framgång, fortsätter hon, måste vi släppa ”trivselgrejen” och ägna oss åt rätt saker och – dricka lite mindre kaffe.

Marie Linder tycker illa om att de fyra partierna S, MP, L och C ger sig på och vill försämra för en enda boendeform, hyresrätten. Tänk om de gjort något motsvarande för bostadsrätter och villor och lagt ett förslag som påverkade all nyproduktion för ägt boende till 2021.

–  Men det skulle partierna aldrig göra, säger Marie Linder.

Hon pekar på att bostadsfrågan är mycket mer än bara hyressättning, det är en välfärdsfråga som berör hela samhället.

- Den berör ungdomar som jag träffat som betalar 60 procent av sin lön efter skatt i hyra. Den berör också pensionären som gärna vill flytta till en modernare lägenhet men inte har råd, säger hon.

- Jag är så besviken att de inte förstår det.

Hon pekar också på ett uttalande som Annie Lööf gjorde på en presskonferens 10 december 2018 – men som få noterat – där hyresgäster som vill lämna förhandlingssystemet skulle kunna göra det mot ersättning från fastighetsägaren. – Annie Lööf vill alltså gå mycket längre än att enbart införa marknadshyror i det nya beståndet.

Nu vill Marie Linder mobilisera landets tre miljoner hyresgäster och alla förtroendevalda i kampen för en bra bostadspolitik. En början är att samla in människors berättelser om sin boendesituation och därefter presentera dem för politikerna.

– Då kan vi tala om de verkliga problem som hyresgästerna har!

Ett led i arbetet är också att Marie Linder med början 2019 ska besöka Sveriges alla 290 kommuner fram till nästa val 2022. Turnén har två syften: lyssna på hyresgästerna, berätta om Hyresgästföreningens förslag till lösningar.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2019.

Rannebergen – ett område som politikerna ville sälja. ”Det ska inte säljas, det är verkligen fint, minns du den gamla dansbanan ..?” Sara Juaniquina Svensson och Camilla Liljeblad gillar Rannebergen. Foto: Erik Yngvesson.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.