Vi lagar våra cyklar själva – och bidrar till bättre miljö

LIVET MELLAN HUSEN. Hyresgästerna behöver inte lämna in sina cyklar när de går sönder. I Uppsala lär de sig att laga dem själva. En lokal hyresgästförening har startat en egen cykelverkstad. ”Det är bättre att fixa cykeln själv än att lämna in den”, säger hyresgästen Rickard Berglöf. Som de flesta Uppsalabor använder han cykeln året runt, även på vintern.

I kvarterslokalen på bostadsområdet Klockarängen i Uppsala får hyresgästerna under sakkunnig ledning lära sig att reparera sina cyklar. Rickard Berglöf anlitade verkstaden för att laga ett av sina barns cyklar. Nu var felet denna gång, fel i växelnavet, lite för komplicerat att laga själv. I stället fick han lämna in den till en vanlig cykelhandlare. Men nästa gång vänder han sig till verkstaden i bostadsområdet. Ett skäl bland flera är att det finns tillgång till avancerade
verktyg.

– Som hyresgäst har man inte alltid tillgång till sådana i hemmet. säger Rickard Berglöf.

Mikael Sefelstam är styrelseledamot i den lokala hyresgästföreningen Klockarängen. Han intygar att tjänsten är flitigt använd, gratis och väldigt uppskattad. Genom hjälp till självhjälp, säger han, så kan de boende behålla sina cyklar längre och undvika dyrbara reparationer. Dessutom ger cykling tillfälle till att röra på sig, man kan ställa bilen och ta cykeln i stället och på så sätt bidra till en bättre miljö.

– Därför vill vi från styrelsen uppmuntra till cykling, säger Mikael Sefelstam.

Samarbete mellan LH och Klockarängen och Uppsala cykelförening

Cykelverkstan är ett samarbete mellan den lokala föreningen och Uppsala cykelförening. En eftermiddag i veckan kommer Alicia Antoniadis från cykelföreningen och visar hur man gör. Om det behövs en reservdel tar han med sig den till påföljande vecka.

– Det är en trevlig och rolig uppgift, hit kommer glada människor med sina cyklar, säger Alicia Antoniadis.

Många hyresgäster tycker också att Alicia själv är trevlig, duktig på att instruera och kunnig på det mesta när det gäller cyklar.

Verksamheten startade för ett år sedan. Uppsala cykelförening var i akut behov av ny lokal och den lokala hyresgästföreningen ville erbjuda tjänsten till de boende. Cykelföreningen fick en lokal i området, hyresgästföreningen en verkstad.

– En vinn-vinn-situation, säger Ida Sylwan, ordförande för cykelföreningen.

Allt arbete görs ideellt. Nu planerar styrelsen för Klockarängen att ha verkstaden öppen även en kväll i veckan.

– Då får fler chansen att komma dit, säger Mikael Segelstam.

Kvarterslokal omvandlas till cykelverkstad

På sommarhalvåret 2018 ägde verksamheten rum utomhus men till hösten och vintern behövdes en lokal. Styrelsen hade tänkt sig ett skyddsrum eller liknande men det kunde fastighetsägaren inte ordna. Då köptes en gummimatta in, fyra gånger fyra meter, som rullas ut i entrén till kvarterslokalen varje gång cyklar ska repareras, allt för att skydda golvet. I april planerar styrelsen även att hyra eller låna en lådcykel med plats för två personer plus ”förare” som ska användas till utflykter i omgivningarna för dem som inte har möjlighet att själva ta sig ut. Detta sker under parollen ”cykling utan ålder”.

– Här finns ett särskilt boende för funktionshindrade, men även andra, till exempel äldre, kan behöva komma ut lite, säger Mikael Segelstam, som hoppas att frivilliga ska organisera utflykterna och även själva trampa runt.

Mycket av verksamheten på Klockarängen med 240 lägenheter bygger också på att frivilliga hyresgäster genomför aktiviteter.

– Ja, vi har verksamhet året runt, det händer alltid något, fortsätter Mikael.

Här är grillkvällar, surströmmingskvällar (!), olika fester, badresor, disko för barn, filmkvällar för ungdomar, utåtriktade aktiviteter för att berätta vad det innebär att bo i hyresrätt med mera. Dessutom har föreningen bostadsmöten och lokala förhandlingar med fastighetsägaren.

– Vi har fått igenom en hel del förbättringar av utemiljön. Årets höjdpunkt för många är Klockarängens dag som lockar 200–300 besökare.

Klockarängen med 240 lägenheter ägs av Stenafastigheter och ligger centralt i Uppsala. Verksamheten finansieras av fritidsmedel om 50 000–60 000 kr per år.

När Mikael Segelstam flyttade in för snart 30 år sedan stod flyttbilarna på kö utanför portarna. I dag är det annorlunda, säger han.

– Här är stabilt, de flesta bor kvar, sammanhållningen är bra och många umgås med varandra. En aktiv lokal hyresgästförening och ett bra samarbete med fastighetsägaren är säkert ett viktigt bidrag till detta, säger Mikael.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2019.

Så där ja, spänn muttern lagom hårt så sitter hjulet fast, instruerar Alicia Antoniadis (till vänster) hyresgästen Rickard Berglöf som gärna anlitar cykelverkstaden i bostadsområdet. Foto: Per-Erik Jäderberg.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.