Vi ändrar oss när samhället ändras

19-årige Mones Afshar har sjungit sig till en plats i hyresgästernas hjärtan. – Ja, när han inte kom en torsdag blev jag nerringd! skrattar Birgit Kajava, ordförande för den lokala hyresgästföreningen Kallkällan i Luleå.

I området kring den lokala hyresgästföreningen Kallkällan i Luleå bor många nyanlända flyktingar och invandrare. Snart uppstod ett behov av undervisning i svenska och kunskap om det svenska samhället. För att snabbt komma igång sökte Birgit efter någon som kunde sjunga och spela på svenska med besökarna i den nyöppnade lokalen ”Mötesplatsen”. På Youtube hittade hon Mones Afshat som är flykting från Afghanistan. Och det blev succé .

Nu vidgar Kallkällan verksamheten genom samarbete med Röda Korset och Svenska kyrkan. Annars var det inte lätt när kommunens bostadsföretag Lulebo sålde halva bostadsområdet till privatägda Rikshem. Den lokala hyresgästföreningen Kallkällan hade nu två motparter i stället för en.

Bostadsområdet delades in i ett A- och B-lag. Reaktionen från Birgit Kajava speglar hur hennes förening arbetar:

– Vi gav oss inte!

Efter många turer håller nu föreningen gemensamma bostadsmöten för hela bostadsområdet och förhandlar samtidigt med respektive förvaltare. Föreningen har också tecknat avtal om boinflytande- och fritidsmedel med båda fastighetsägarna.

Birgit berättar att de har en livlig verksamhet, bra inflytande för hyresgästerna, välbesökta bostadsmöten. En framgångsfaktor är att ändra sig när samhället ändrar sig. I dag bor inte enbart infödda svenskar i bostadsområdena. För att kalla till möten duger inte längre en affisch i trappan utan knacka dörr är nödvändigt. En affisch lockar kanske fem personer till ett möte, dörrknackning 30–35.

– Och personliga möten överträffar all annan kommunikation!

Vad hände?

Arbetsgrupp i Luleå tog itu med akuta utmaningar och fick mycket gjort. Arbetsgruppen ombildades till en lokal hyresgästförening. Reportaget finns i Hyresgästen nummer 2 2015.

Hur gick det?

Bra verksamhet, integrationsarbete, många aktiva.

Framgångsfaktorer

Knacka dörr, trapphusmöten och samarbete.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2018.

Mones Afshat blev snabbt populär hos hyresgästföreningen Kallkällan. Foto Susanne Lindholm/TT.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.