Ta hänsyn till oss i Husby och renovera varsamt

RENOVRÄKNING. Hyresgästerna på Tönsbergsgatan i Husby, i norra Stockholm, har prövats hårt med ägarbyten mellan olika fastighetsbolag under senare år.

Bolag som spekulerar i att köpa upp miljonprogramområden i behov av renovering köper och säljer husen i Husby. Nu senast har Blackstone sålt Hembla, före detta D. Carnegie & Co, till det tyska bolaget Vonovia. Via Hembla äger Vonovia bland annat 1 500 lägenheter i Husby på Järvafältet.

Eva Kaneteg är ordförande i lokala hyresgästföreningen på Tönsbergsgatan i Husby och har bott i området sedan det var nytt 1977. Då var det kommunala Svenska Bostäder som var hyresvärd.

– Det var när Svenska Bostäder såldes till Wallenstam som problemen med skötsel och förvaltning började. Men det ska ändå sägas till Wallenstams försvar att de var en betydligt bättre värd än de vi har haft de senaste åren, säger Eva Kaneteg.

Underhållet av fastigheterna i sin helhet är eftersatt. Det vittnar inte minst fasaderna om. Dessutom är det kallt i lägenheterna. Inför hyresförhandlingar 2020 vill Eva att det återigen ställs krav på underhåll av fastigheterna.

Hyresgästerna har länge drivit på för en dialog om varsam renovering utan alltför kraftiga hyreshöjningar. Men det har Hembla motsatt sig och har i stället satt i system att renovera punktvis, så kallad konceptrenovering. Det innebär att när en hyresgäst flyttar ut så går Hembla in och totalrenoverar hela lägenheten.

När den nya hyran sedan prövats i hyresnämnden har Hembla fått rätt att höja hyran med mellan 42 och 54 procent.

På Evas gård syns det att byggarbeten pågår i ett par lägenheter.

– De flesta har inte de ekonomiska möjligheterna att betala för en nyrenoverad lägenhet. Fortsätter det så här har många ingenstans att bo.

Förutom att det blir orimligt dyrt så är renoveringarna undermåliga kvalitetsmässigt. En orsak är att det inte görs något ordentligt stambyte, förklarar Eva.

Hembla har stängt sitt områdeskontor i Husby och i stället ska hyresgästerna ringa och beställa tid via växeln. Många upplever att det
gör det svårt att få kontakt med någon ansvarig.

– Vi får verkligen stånga våra huvuden blodiga för att komma någon vart. Som jag ser det så räcker det inte med att vi protesterar. Det är en politisk fråga om det ska hända något. Men när vi försöker prata med kommunpolitikerna skyller de ifrån sig på staten och i förlängningen riksdagspolitikerna. Men där håller man i stället på att öppna för marknadshyror i nyproduktionen, konstaterar Eva Kaneteg.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2019.

Eva Kaneteg vill se en varsam renovering av de eftersatta fastigheterna i Husby, där hänsyn tas till nuvarande hyresgäster. Foto: Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.