Spännande möten på Solgårdens sommarläger

Vattnet ligger spegelblankt i soldiset en varm sommardag i mitten av juli vid Hyresgästföreningens koloni- och konferensanläggning Solgården. Den ligger intill Vänerns strand cirka 15 kilometer öster om Vänersborg. Ahmed Ezedeen är här på sommarläger för andra året i rad. Just i dag är det dags för kanotutflykt.

- Det är roligt att leka med kompisar och särskilt att åka ut med kanoterna, säger Ahmed Ezedeen, deltagare på Solgårdens sommarläger.

Hyresgästföreningen i region Bohuslän-Älvsborg-Skaraborg (BÄSK) tog över den anrika sommarkolonin Solgården 2016. Huvudbyggnaden stod klar 1910 och under åren har det varit sommarsanatorium för barn med tbc, barnkollo för Trollhättans stad och verksamhet för rörelsehindrade ungdomar. Under åren har Solgården byggts till och moderniserats och även kompletterats med mindre stugor runt om.

– Här på Solgården vill vi skapa en oas för våra medlemmar och andra där man kan fylla på med energi och härliga minnen och träffa nya människor, säger Mia Kjellsson.

Mia är föreståndare på Solgården sedan januari 2019. Under sommaren 2019 är Solgården fullbelagd.

– Nästa vecka är det medlemsvecka för Hyresgästföreningens medlemmar där vi erbjuder en veckas vistelse med 40 procent rabatt på det ordinarie priset. Det blev fulltecknat på 48 timmar. Till helgen är hela Solgården uthyrt till bröllop med 65 personer på plats, berättar Mia Kjellsson.

Under sommaren 2019 är sammanlagt sju veckor bokade för barn- och familjeläger på Solgården. Det gör Hyresgästföreningen i samarbete med sju olika kommunala bostadsbolag, som ligger inom region BÄSKs närområde. Familjerna erbjuds en femdagarsvistelse, måndag till fredag, till ett subventionerat pris, de betalar bara några hundralappar för vistelsen. Merkostnaden delas mellan Hyresgästföreningen och bostadsbolagen. Det är andra året i rad som Hyresgästföreningen på detta sätt erbjuder barnfamiljer en möjlighet till en sommarvistelse vid Vänerns strand.

– Det är fullbokat alla sju veckorna och vi har sammanlagt 180 deltagare här i år. Kravet är att man har minst ett barn i åldern 10-13 år. Till skillnad mot förra året så vill vi också att minst en förälder ska vara med på lägret, berättar Murat Solmaz, projektledare för familjelägret och som till vardags är verksamhetsutvecklare på region BÄSK.

Några krav på medlemskap i Hyresgästföreningen finns dock inte
under familjelägret.

– Vi hoppas förstås att familjelägret ska vara en inkörsport till ett engagemang i bostadsfrågorna och ett medlemskap i Hyresgästföreningen. Från vår sida ser vi det också som en del av Hyresgästföreningens framtidsprogram där vi talar om att vi ska betyda mer för fler och bredda vår verksamhet och skapa möten mellan olika människor, förklarar Murat Solmaz.

Just den här veckan är det boende i det kommunala bostadsbolaget Mariehus i Mariestad som är på Solgården. Det är sex familjer med sammanlagt 25 deltagare som bor tillsammans i huvudbyggnaden i olika stora rum där man delar på wc och dusch. Det serveras gemensam frukost och lunch medan kvällsmaten tillagas i det gemensamma köket. Familjen Eklund-Ekstam från Mariestad är på Solgården för andra året med sina tre barn.

– Vi ville gärna komma tillbaka och när vi fick en folder i brevlådan med inbjudan till familjelägret så tvekade vi inte, eftersom barnen också gärna vill komma hit, säger Hanna Ekstam.

Familjerna från Mariestad är antingen infödda svenskar eller från Syrien.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att vi infödda svenskar och nysvenskar kan mötas så här i vardagen. Vi har umgåtts och pratat och fått veta mer om Syrien och deras bakgrund och hur de ser på sitt nya liv i Sverige, säger Mikael Eklund som också är aktiv som husombud i Hyresgästföreningen.

Muhammad Deeb med frun Haya Trefi och tre barn, kommer ursprungligen från Syrien och de är båda nöjda med familjelägret.

– Det är jättebra här. Synd att det snart är slut. Hoppas att vi kan komma tillbaka nästa år, säger Muhammad Deeb.

– Det är härligt med rent vatten att bada i och fantastiskt här på Solgården för barnen, säger Haya Trefi.

För att genomföra familjeveckorna rent praktiskt med olika aktiviteter som bollsport, lekar, bad och kanotutflykter så har projektledaren Murat Solmaz hjälp av fyra ungdomsledare som leder de dagliga aktiviteterna.

Två av dem är Amira Abdi och Samira Yussuf som båda är från Lysekil och går på gymnasiets Na-linje. De har genomgått en särskild ungdomsledarutbildning som Murat Solmaz ledde under våren 2019 där de fick lära sig mer om hur det är att vara ledare. Det var en mix av teori, praktik, föreningskunskap och personlig utveckling där man också stöttade och peppade varandra.

– Vi vill att ungdomarna ska hitta sitt ledarskap och få utlopp för sitt engagemang, säger Murat Solmaz.

– Jag gillar verkligen jobbet här. Vi får lära känna människor från olika kulturer och bakgrunder, inte så olika egentligen, även om vi ibland upplever att vi är olika på ytan, säger Samira Yussuf.

Amira tycker att det är ett perfekt sommarjobb.

– Det är jätteroligt att leda lekarna och utflykterna, säger Amira Abdi som idag är med och hjälper till när några av killarna gör en kanotutflykt längs stranden.

Ungdomsledarna ger också stöd till lägerrådet som barnen har varje morgon. Där tar man upp vad man gjort dagen innan och vilka aktiviteter som man vill göra under dagen. Syftet är att barnen ska lära känna varandra bättre och ge varandra tillit. Man har också en dagordning och utser en ordförande.

– Vi pratar om det mesta. Som vad vi tycker om maten och lekarna och att det är viktigt att lyssna både på varandra och ledarna. Alla är med och det funkar bra, säger Elias Abdi, 12 år.

BARN- OCH UNGDOMSFONDEN 2019

Hyresgästföreningen har sedan ett antal år tillbaka en fond vars syfte är att främja bra fritidsaktiviteter för barn och ungdomar i utsatta bostadsområden. Tanken är att hyresgästföreningar på lokal eller kommunal nivå, som anordnar utvecklande aktiviteter för barn och ungdomar under sommartid, kan söka pengar från fonden.

Stipendiet är för närvarande på 200 000 kronor per år.

Följande har tilldelats medel ur fonden för aktiviteter under sommaren 2019:

• Hyresgästföreningen Västerås, Region Aros-Gävle får 18 000 kronor för att ungdomar blir ambassadörer i sitt bostadsområde. Pengarna går till utbildningsresa, samt tröjor.
  • Föreningsstyrelsen Mitt Väst i Region BohusÄlvsborg-Skaraborg får   35 000 kronor för att utbilda åtta ungdomsledare som ska sommarjobba i ett socioekonomiskt utsatt bostadsområde och hålla i aktiviteter för barn och ungdomar. Pengarna går till aktiviteter och material.
  •  Föreningsstyrelsen Mitt Väst Region BohusÄlvsborg-Skaraborg får    35 000 kronor till Gröna faddrar. Ungdomar i bostadsområdet ska lära barnen i bostadsområdet att ta hand om sin boendemiljö. Pengarna går till planteringsredskap och material.
  • HUVA – Hyresgästföreningens unga vuxna ambassadörer – i Region Mitt får 26 000 kronor för aktiviteter för barn i bostadsområdet, bland annat 5-kampstävling där det lag som har bäst laganda får pris.
  • LH Flygfältet i Region Stockholm får 45 000 kronor till Historieberättarna som är en kreativ animationsverkstad där ungdomar besöker olika delar av Skarpnäck och berättar vad de önskar och gillar med sitt område.
  • LH Albyberget i Region Stockholm får 30 000 kronor för utflyktsresa till Parken Zoo i Eskilstuna.
  • LH Bårstabergen i Region Stockholm får 11 000 kronor till Trivselvärdarna som ska engagera barn i områdets miljö för att öka trivseln med olika aktiviteter som exempelvis plantering av blommor.

Ansökan för 2020 görs till Hyresgästföreningen riksförbundet före maj månad 2020.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 4 2019.

Familjen Hanna Ekstam och Mikael Eklund från Mariestad med barnen Neo, Adele och Elias trivs på Solgårdens familjeläger. Foto: Erik Yngvesson.