Sopplunch i Nacka-Värmdö om fler hyresrätter

SÅ PÅVERKAR VI BESLUT. Höst och vår bjuder Hyresgästföreningen i Nacka-Värmdö politikerna i respektive kommun på sopplunch. Nu senast var det politiker i Värmdö kommun som bjöds på tomatsoppa och nybakat bröd samtidigt som det under ett par timmar fördes ett samtal kring några av Hyresgästföreningens hjärtefrågor.

-        Det var en bra dialog där vi lyfte fram behovet av att bygga fler hyresrätter i Värmdö. En glädjande nyhet som vi fick reda på var att Stena, som bygger i Gustavsbergs hamn, beslutat att konvertera planerade bostadsrätter till hyresrätter. Det berättar Dennis Gråfors som är en av fyra som ingår i den bostadspolitiska grupp som arrangerar soppluncherna.

I Värmdö ägs sedan ett par år tillbaka hälften av det allmännyttiga bostadsföretaget Värmdöbostäder av Rikshem. Det finns en överenskommelse om hyresgästinflytande vid upprustning som Rikshems förvaltare inte lever upp till. På sopplunchen lovade socialdemokraten Mikael Nyström att ta upp frågan i Värmdöbostäders styrelse. Både Värmdö och Nacka styrs sedan länge av Alliansens partier. Till soppluncherna är alla partier som sitter i fullmäktige inbjudna.

-        Det varierar vilka som kommer, men intresset finns från alla partier, även om det finns vissa politiker som har skygglappar. Vi vill få alla politiker att se Hyresgästföreningen som en samarbetspartner i stället för en motståndare, säger Dennis Gråfors.

Dennis får medhåll av Bertil Krakenberger (V).

-        Jag tycker att soppluncherna är en jättebra idé att lyfta bostadspolitiska frågor i kommunen, säger Bertil Krakenberger som deltog från Vänsterpartiet i Värmdö.

I Nacka kommun har alltfler efter flyktingkrisens bostadsbrist insett att det var ett misstag att sälja ut allmännyttan i Nacka. Efter förslag från en sopplunch har Miljöpartiet motionerat om att åter starta ett allmännyttigt bostadsföretag. Under valåret 2018 planerar den bostadspolitiska gruppen att, förutom soppluncherna med politikerna, också träffa andra intresseorganisationer över en sopplunch.

-        De vi i första hand talat om är de två pensionärsorganisationerna, berättar Dennis.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2018.

Några av Värmdöpolitikerna som deltog på den senaste sopplunchen Från vänster Linda Nygren (S), Bertil Krakenberger (V), Siv Strömbäck (MP), Mikael Lindström (S) samt Mica Nordström (L). Foto: Dennis Gråfors.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.