Solna jobbar för sansade renoveringar

RENOVRÄKNING. – VI VILL KUNNA PÅVERKA omfattningen av renoveringarna så att folk har råd att bo kvar och slipper att evakueras under renoveringen, säger Jan Bagge.

Jan Bagge ingår i ”Bergshamragruppen för sansade renoveringar”. Gruppen har startat en namninsamling mot Solnas kommunala bostadsföretag Signalisten och dess renoveringsplaner. Det handlar inte enbart om Bergshamra, det gäller också flera andra bostadsområden inom Signalisten som ska renoveras framöver.

Totalt omfattas 1 700 lägenheter, varav drygt 300 i Bergshamra. Lägenheterna i Bergshamra är byggda på 1960-talet och är i behov av underhåll och stambyten. Det innebär enligt Signalisten att hyran höjs från cirka 1 000 kronor per kvadratmeter till 1 600 kronor, motsvarande 60 procents höjning. Hyresgästerna ska också evakueras i upp till ett år.

Det var när Hyresgästföreningen bjöd in till ett informationsmöte i Bergshamra om Signalistens planer som Jan fick nog och beslöt att aktivera sig.

– Vi höll på att tappa hakan när vi fick höra att Signalisten vill ha hyreshöjningar på 60 procent. Detta är orimligt för de flesta och känns som ett övergrepp. Det bor många äldre här som inte klarar av sådana hyreshöjningar. Vart ska man ta vägen?

Jan menar att det är särskilt anmärkningsvärt då det handlar om ett kommunalt bostadsföretag som borde känna ett socialt ansvar.

– Det slår direkt emot allmännyttans uppdrag och Signalistens egna stadgar.

Från Bergshamragruppen vill man att styrelsen för Signalisten omprövar strategin för stambyte och renovering och att styrelsen förordar varsam renovering utan evakuering. Man vill också att styrelsen beslutar om att träffa avtal med Hyresgästföreningen om en varsam renovering som är förankrad bland hyresgästerna.

Hittills har cirka 1 400 personer skrivit på namninsamlingen. Nu går man vidare och protesterar utanför stadshuset i Solna centrum.

– Vi tänker inte ge oss förrän vi fått gehör för våra krav, säger Jan Bagge.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2019.

Från vänster Lars Helander, Lars-Erik Hallgren, Yvonne Lindell, Elisabet Warren och Jan Bagge. Längst bak Lars Ekman. Foto:Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.