Skövde satsar på glada barn

GRANNSKAP Disko, Barnens dag, pyssel, bordtennis och biljard. Det är några av många aktiviteter som riktar sig till barn som bor på Kilbacken i Skövde.

– Visst, vi har mycket för dem, men så bor det många barn här också! säger Ewa Milefjord, kassör för lokala hyresgästföreningen Kilbacken.

Disko ordnas tre gånger per år, barnens dag vår och höst. På barnens dag rider de unga på inhyrda hästar, hoppar i hoppborgen, äter mängder av grillade korvar och deltar i andra aktiviteter. Till påsk blir det pyssel och barnen har även tillgång till bordtennis- och biljardrum. Dessutom ordnas särskilda tipspromenader för den yngre generationen.

Ewa Milefjord och Camilla Johansson har hand om barnaktiviteterna och tycker verkligen om att arbeta med barn. Och de kommer gärna när Ewa och Camilla kallar.

– Ja, det brukar vara massor av barn när vi ordnar något. De vuxna går inte lottlösa de heller. Förutom bostadsmöten och förhandlingar om förbättringar i boendet med privata hyresvärden Willhem ordnar styrelsen med ordföranden Lennart Olausson i spetsen resor, tipspromenader, grillkvällar och fester. Bordtennis- och biljardrummen är förstås även öppna för vuxna liksom ett vävrum och ett solarium.

Grannsamverkan med husombud i varje hus

På Kilbacken finns också grannsamverkan. Ett husombud i varje hus kollar regelbundet källare, kring husen och parkeringar. Men här står alltså barnen i centrum. Ewa Milefjord är född och uppväxt på Kilbacken precis som Camilla Johansson. Förutom några år på annan plats är Ewa området trogen. Hennes egna barn är i dag 18 och 22 år och hjälper ibland till med att aktivera den nya generationen. Och Ewa och Camilla tröttnar inte på att sysselsätta områdets barn.

– Inte alls, vi blir glada om de är glada!

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2019.

Ewa Milefjord, Anna Ekström och Camilla Johansson tycker om att sysselsätta barnen på Kilbacken i Skövde. Foto:Erik Yngvesson.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.