Över ett tusen namnunderskrifter i Kävlinge

RÄDDA HYRESRÄTTEN. Det är ganska vanligt att politiker struntar i att informera och ta in synpunkter från hyresgäster när de överväger att sälja ut kommunala fastigheter i deras område. Så var det i Kävlinge i norra Skåne.

Men när de förtroendevalda upptäckte vad som var på gång agerade de snabbt. På några veckor lyckades de samla in 1 043 namnunderskrifter.

– Jag läste på Facebook att man planerade att sälja ut, säger husombudet Anki Terning i Kävlinge. Jag ringde direkt till Hyresgästföreningen i Helsingborg och fick snabbt hjälp att ta fram material.

– Jag gick runt här och de andra LH-föreningarna i sina områden
för att samla in namn. Vi fick även hjälp av medlemsrekryteraren. Vi förklarade också för de boende att de kunde protestera elektroniskt.

Samtalen med hyresgästerna har varit en viktig del i opinionsarbetet.

– Vi har exempelvis varit noga med att påpeka när folk är arga på bostadsbolaget att det är de styrande politikerna som är ansvariga, säger Anki Terning. Det som upprör många är att 40 procent av pengarna ska användas till att bygga ett badhus. Att de vill bygga nytt och renovera förstår man. Men att vi ska betala för badhuset är oacceptabelt.

Trots att så många människor i Kävlinge ställde sig bakom uppropet röstade en majoritet av kommunstyrelsens ledamöter för utförsäljningen. Men protesterna väckte en reaktion hos politikerna som inte var beredda på den stora opinionen.

– Vi kommer att fortsätta vårt arbete när vi vet vilka hus som
ska säljas, säger Anki Terning. Då kommer vi att kalla de som bor där och informera dem om deras rättigheter. Många uppskattar verkligen det vi gör, de ser att vi agerar och känner förtroende.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 4 2019.

På några veckor samlade LH och husombud i Kävlinge in 1 043 namnunderskrifter. Foto: Gry Ellebjerg.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.