Nyinflyttade fick högre hyra

Förhandling. Nyinflyttade hyresgäster i en fastighet i Luleå upptäcker att de betalar högre hyra än sina grannar, vilket strider mot förhandlingsordningen. De kontaktar hyresgästföreningen.

Eftersom det finns misstankar om att fusket är omfattande gör hyresgästföreningen en undersökning i två av hyresvärdens bostadsområden. På bägge ställena ligger flera av hyrorna högre än vad som fastställts vid de senast gjorda hyresförhandlingarna. Det visar sig att företaget smyghöjer hyran varje gång en ny hyresgäst flyttar in eller det görs en renovering. En genomgång visar att 38 hyresgäster betalar från 500 upp till 2 000 kronor för mycket per månad i hyra.

Hyresgästföreningen hotar med att stämma bostadsföretaget som retirerar för att slippa en rättslig tvist. Hyrorna sänks och företaget går med på att betala tillbaka totalt 274 000 kronor till hyresgästerna.

Kommentar Sören Lejon, ordf förhandlingsdelegationen Luleå (privata):

– Det är ovanligt att större fastighetsägare beter sig på det här sättet i vår kommun. Men efter det här är vi nu beredda på att det kan dyka upp liknande problem igen. I dagsläget har vi två nya aktörer som köpt upp flera fastigheter. För oss gäller det nu att vara vaksamma och se till att de här inte agerar på samma sätt.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2017.

Sören Lejon är ordförande förhandlingsdelegationen Luleå (privata) ochhan säger att det är viktigt att vara vaksam över hur värdar sätter hyror för nya hyresgäster.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.