Naturlekparken är rolig – och billig

BOINFLYTANDE. Håkan Winter är ordförande för den lokala hyresgästföreningen Linero och han ser gärna mer fantasifulla lekparker.

– Det bästa i lekparken är spången!

Stella, Rasmus, Rufus och Angelica strålar av förtjusning vid tanken på spången där de just sprungit. De har provat alla grejerna på lekplatsen men valet var lätt: spången i skogsdungen.

Barnen är mellan åtta och elva år och experter på lekparker – de är ju barn. Annars är det en vuxen expert – landskapsarkitekten Sofia Hultenberg – som skapat Tre högars park vid bostadsområdet Linero i östra Lund.

– Den är tänkt att vara lite tuff, locka till nya lekar och inte vara så statisk, säger Sofia.

Poängen med lekplatsen är nivåskillnader och uppväxt vegetation. Och de populära spångarna leder rakt in i vegetationen. Parken saknar inte traditionella lekredskap men naturen är poängen med naturliga material som sand, löv, pinnar och grus.

- I regel är det dessutom billigare, fortsätter Sofia Hultenberg, att anlägga naturlekparker jämfört med traditionella.

Sofia är anställd på Landskapsgruppen Öresund. Företaget fick Lunds kommuns uppdrag 2006 att göra om en trist och sliten lekplats.

– Den behövs, det är den roligaste lekplatsen på hela Linero! säger Håkan Winter, ordförande för den lokala hyresgästföreningen.

Tre högars park ligger precis vid bostadsområdet men på kommunens mark. I Linero, som ägs av Lunds kommuns fastighets AB, LKF, finns ett antal mindre lekplatser. Håkan beskriver dem som rätt tråkiga med en liten sandlåda och en gunghäst på en fjäder. Och därför vill han gärna ha en förändring även i bostadsområdet.

- Ja, lite mer fantasifulla lekparker hade varit väldigt bra. Då är det bäst att fråga barnen, de verkliga experterna! säger Håkan Winter.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 3 2018.

Håkan Winter, ordförande för den lokala hyresgästföreningen, på lekplatsen på Tre högars park på Linero i Lund. I bakgrunden barnen Angelica och Rasmus. Foto: Johan Nilsson//TT

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.