Mångårig kamp i Gränby för varsam renovering

RENOVRÄKNING. Rikshem har gjort sig kända för att köpa upp miljonprogramområden och rusta upp dem och samtidigt kraftigt höja hyrorna. Något som drabbade Gränby med start 2010.

Gränby är ett miljonprogramsområde i utkanten av Uppsala, byggt i senare delen av 60-talet. Från början var det kommunala Uppsalahem som ägde husen. I dag är det privata Rikshem som äger cirka 1 500 lägenheter i Gränby.

Rikshem har gjort sig kända för att köpa upp miljonprogramområden och rusta upp dem och samtidigt kraftigt höja hyrorna. Något som drabbade Gränby med start 2010.

– Från början fanns det förväntningar bland oss hyresgäster. Men vi märkte snart att vi hade svårt att få Rikshem att lyssna på oss. Man ville riva ut så mycket som möjligt i lägenheterna för att kunna höja hyran maximalt, uppåt 50 procent, berättar Eva Byegård som har bott i samma lägenhet i 40 år.

Eva är också ordförande i den lokala hyresgästföreningen i Gränby, som hela tiden arbetat för en varsam renovering.

– Vi uppmanade folk att inte skriva på ett godkännande. Vi försökte skapa opinion med bland annat namninsamling och insändare i lokalpressen och på Facebook. Vi knackade dörr och informerade på olika språk. Vi hade också med oss en banderoll utanför hyresnämnden där det stod ”Vi vill kunna bo kvar i Gränby”.

I hyresnämnden lyckades man stoppa en påkostad inglasning av balkongerna. När det gäller renoveringen av själva lägenheterna nådde man så småningom fram till en förhandlingslösning.

Det innebar att hyresgästerna kunde välja på två nivåer, ett mer varsamt alternativ som innefattade stamrenovering med ombyggnad av badrum, ny ventilation och sedvanligt underhåll i lägenheten. För
den lägre nivån blev höjningen knappt 20 procent eller 2 000 kronor för en trea och den högre nivån som bland annat innehöll nya kök fick en tusenlapp till.

– Jag är nöjd med att jag valde den lägre nivån och jag fick behålla mitt gamla kök, som håller bättre kvalitet. Jag betalar idag 8 264 för en trea på 74 kvadrat. Det räcker. Hyreshöjningarna har ändå gjort att väldigt många flyttat från området.

Hur är då läget idag?

– Det har visat sig att mycket blev fel, som att man delvis får göra om ventilationen. Nu pågår något som Rikshem kallar ”nollställning”vilket innebär att man tagit bort alla buskar, träd och lekplatser på flera gårdar. Resultatet har blivit kala och blåsiga gårdar där ingen vill vara. Vi vill att  man stoppar nollställningen på övriga gårdar och att man nyplanterar på de förstörda gårdarna och gör nya lekplatser, säger Eva Byegård.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2019.

Eva Byegård har bott i Gränby i 40 år och hon fortsätter att kämpa för sitt Gränby. Foto: Peter Forsman.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.