Linköping kämpade hårt

RENOVRÄKNING. Hyresgästerna protesterade under ett helt år. De stred i två domstolar. Men fastighetsägaren fick ändå rätt och kunde totalrenovera 440 lägenheter och höja hyrorna med 30–55 procent.

– Lagen är på fastighetsägarnas sida, inte på vår, konstaterar Anita Utterström, en av de aktiva hyresgästerna.

Det handlar om bostadsområdet Skarpan i Linköping som ägs av Riksbyggen. Området är byggt 1965–1968. Anita Utterström är ensamstående. Hon hade bott i 34 år i samma lägenhet när Riksbyggen presenterade sina planer på renovering. Det handlade om standardhöjande åtgärder och det mesta skulle åtgärdas.

– Området var slitet och behövde underhåll men vi protesterade mot omfattningen.

Anita ger ett exempel: fem år tidigare hade hon fått nya bänkskivor. Nu skulle de bytas mot fem centimeter högre bänkar med design av Sigvard Bernadotte.

– Allt skulle dessutom målas och tapetseras, vare sig det behövdes eller inte.

Hyresgästerna bildade en arbetsgrupp ”Mobilisera Skarpan” och drog igång en bred protest mot planerna. Protestmötena behövde större och större lokaler, intresset från media var stort, en Facebookgrupp bildades och så vidare.

– Ja, vi var väldigt aktiva och Riksbyggen fick verkligen stå till svars.

Men inget hjälpte. Då drog hyresgästerna fastighetsägaren inför hyresnämnden och överklagade sedan till Svea hovrätt. Och förlorade.

Nu är renkoveringarna klara sedan ett år och en hel del har tvingats flytta. I bostäderna som tidigare ägdes av landstinget bodde många som jobbade inom vården.

– Ja, och deras löner räckte inte till hyreshöjningarna.

Hennes egen hyra höjdes från 5 000 till 7 000 kronor per månad. Trots förlust i hyresnämnd och Svea hovrätt gjorde hyresgästerna ändå en del vinster.

– Vi lärde känna varandra bättre än tidigare och vi har börjat jobba med gårdarna och göra dem snygga. Dessutom fick vi igenom att hyreshöjningarna successivt höjdes under fyra år.

Anita säger att hon förstår att juristernas bara tolkat lagen så som den är skriven.

– Lagen borde ändras. Vi hyresgäster måste få en starkare ställning när våra lägenheter ska renoveras, säger Anita Utterström.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2019.

Anita Utterström var med och bildade en protestgrupp. Den fick stöd av den lokala hyresgästföreningen. Foto: Inger Borg.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.