Lekplats som ny efter samråd

BOINFLYTANDE. Det var i samband med att Hammarparken mitt i bostadsområdet skulle göras om radikalt som även lekplatsen – som är en del av Hammarparken – skulle rustas upp. En stor dialog med medborgarna skapade en helt ny mötesplats.

Efter ett omfattande samråd med de boende blev den gamla nergångna lekplatsen som ny.

– Den används alla dagar i veckan i alla väder, säger Ola Terlegård, ordförande för den lokala hyresgästföreningen Bredfjäll Gropens gård i Hammarkullen, Göteborg.

Det var i samband med att Hammarparken mitt i bostadsområdet skulle göras om radikalt som även lekplatsen – som är en del av Hammarparken – skulle rustas upp. En stor dialog med medborgarna skapade en helt ny mötesplats.

– Det bästa i Hammarparken är fotbolls- och basketplanen, säger Ali, 11 år, och Zein, 12. Vi är där varje dag.

De båda tycker att parken har något som passar för alla åldrar och barnen på lekplatsen håller säkert med. Där är det bemannad parklek varje vardag mellan 9 och 16. Under våren i år uppförde Göteborgs kommun nya lekhus för mindre barn där de kan leka affär. Ett skärmtak installerades också för att göra det möjligt att leka även när det regnar eller solen gassar.

Hyresgästföreningen i Hammarkullen deltog i ett nätverk av föreningar som var en del av inflytandet för de boende i området. Utsmyckning med mosaik skulle också göras på lekplatsen och i parken.

– På entreprenören som byggde den nya parken ställde vi krav att de ungdomar som skulle anställas bodde på Hammarkullen, säger Ola.

Runt om i Hammarparken pågår en omfattande verksamhet: en grupp odlar biodynamiskt i pallkragar där såväl barn som vuxna i området deltar. I Hammarparken, som numera är rejält upplyst, finns bland annat utegym, scen, grillar, konstgräsplan, basket- och fotbollsplan
och vattenlek.

– Parken är en mötesplats över generations- och kulturgränser, slutar Ola Terlegård som sedan snart sju år bor i Hammarkullen med sin familj och nyfödda dotter Embla.

Så småningom är det säkert dags för henne att börja leka på den fina
lekplatsen i Hammarkullen.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 3 2018.

Lekplatsen ligger mitt i bostadsområdet och används alla dagar i veckan oavsett vilket väder det är. Foto: Ola Terlegård.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.