Låt julen bli en trygg högtid

Vi är många som längtar efter en stämningsfull jul med nära och kära, god mat, pyssel och klassiska tv-program. Firar du julen hemma är det värt att tänka lite extra på tryggheten i och utanför hemmet – både för din egen och andras skull.

Fira brandsäkert

Ljusstakar med levande ljus hör julfirandet till. Men brinnande ljus innebär risker. Därför bör du vara extra noga med hur ljusen hanteras och var du placerar dem. Se till att inga brännbara material finns i närheten och låt inte barn eller husdjur vara ensamma i ett rum med tända ljus. En brandvarnare är en billig livförsäkring. Ha även gärna en handsläckare och brandfilt till hands.

TÄNK OCKSÅ PÅ!

Torrkokning i kastruller och dåliga elapparater utgör en vanlig brandfara i hemmet. Glöm inte att stänga av spisplattor och strömbrytare. Var även noga med att förvara brandfarliga varor säkert och utom räckhåll för barn.

Samverka med grannarna

Bra relationer bidrar till att öka tryggheten i hyreshuset. Grannar som håller koll på objudna gäster och hjälper dig med blomvattning eller kattmatning är guld värda. Att bjuda en nära granne på en glögg eller jullunch kan vara ett bra sätt att lära känna varandra bättre.

TÄNK OCKSÅ PÅ!

Att ordna gemensamma aktiviteter bland hyresgästerna är ett ofta uppskattat initiativ. En kväll för pyssel eller gemensamt julbak i hyresgästlokalen är exempel på aktiviteter som främjar grannsämjan.

Sprid julfriden i området

Julgran, stjärnor och girlanger... Kanske har du lite extra julpynt över som kan förgylla de gemensamma lokalerna? Den sterila tvättstugan kan piggas upp med en amaryllis, eller kanske en adventsstake? Och det kala trädet på innergården kan bli riktigt fint med en LED-ljusslinga som skänker ljus och mysstämning på gården.

TÄNK OCKSÅ PÅ!

Kom gärna överens om hur den gemensamma miljön kan bli julfin. Vad sägs om att bilda en Facebookgrupp i din lokala hyresgästförening där ni ger förslag och idéer på hur pyntandet ska arrangeras.

Undvik olyckan

Hemmet är ingen riskfri plats! Enligt en undersökning från MSB – myndigheten för samhällsskydd och beredskap – är fallolyckor den vanligaste skadeorsaken inomhus. Fallen inträffar från stolar, pallar och trappstegar, men det är även vanligt att vi halkar i badkaret. Barn och äldre är mest utsatta. Men oavsett ålder är det klokt att välja ett stabilt underlag och "halkfria" skor när du ska kliva upp och byta taklampan eller fixera julstjärnan i granen. Glidskydd under mattor och i badkar minskar också olycksrisken.

TÄNK OCKSÅ PÅ:

Vanliga arbetsverktyg som knivar och borrmaskiner vållar mycket skador och bör hanteras med försiktighet. Ha ett första hjälpen-kit och en telefon lätt till hands, om olyckan råkar inträffa.

Trygga hemmet även när du är borta

Att drabbas av inbrott är en kränkning som ingen vill råka ut för. Tyvärr blir bostadsstölder allt vanligare även i hyreslägenheter. Förutom att se över lås och säkerhet i lägenhet och förråd, är det klokt att försöka "tänka som tjuven" när du lämnar bostaden. Se till att eftertraktade föremål (ex. smycken, pass och dyrbar elektronik) förvaras i utrymmen som inte är lätt åtkomliga.

TÄNK OCKSÅ PÅ:

Dokumentera dina värdeföremål och glöm inte att ta backup på viktiga dokument och bilder i datorer och mobiler. Det är även bra att stöldmärka värdesaker med märk-dna, då kan föremål som blivit stulna spåras tillbaka till dig. Passa också på att kontrollera villkoren i din hemförsäkring.

TRYGGA LÄNKAR I JUL

Brandskyddsföreningenwww.brandskyddsforeningen.se

– ger tips om hur du förebygger bränder i jul.

Trygga  barnenhttp://www.tryggabarnen.org/

– ger stöd till utsatta barn som i många fall inte har förmånen att fira en trygg jul.

Stadsmissionen

– ordnar särskilda aktiviteter för hemlösa under juletid. Googla "Stadsmissionen" för att hitta lokal information.

Huskuragehuskurage.se

- ideell förening som, med grannars engagemang, kan förebygga och förhindra våld i nära relationer.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 6 2017.

God jul och gott nytt år önskar Hyresgästen! Illustration: Martin Heap.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.