Kalla handen i Göteborg men vinst i alla fall

ENGAGEMANG. Bostadsbolaget i Göteborg ville sälja 300 hyresgästers hem i Rannebergen. De boende protesterade, organiserade sig – och försäljningen stoppades, på obestämd tid.

– Politikerna gav oss kalla handen men vi vann ändå! säger Sara Juaniquina Svensson, ledamot av föreningsstyrelsen i Angered där stadsdelen Rannebergen ligger.

Hon är en av många som kämpade mot kommunägda Bostadsbolagets planer att sälja lägenheterna till privatägda Victoria Park. Skälet till motståndet är Victoria Parks kontroversiella affärsidé att köpa fastigheter i nedslitna miljonprogramsområden och genomföra standardhöjningar – allt för att kunna höja hyrorna. Och så fort en hyresgäst flyttar ut totalrenoveras lägenheten och hyran höjs kraftigt. Camilla Liljeblad, ordförande för lokala hyresgästföreningen i Rannebergen, organiserade motståndet lokalt. Förtroendevalda och hyresgäster bildade arbetsgrupper, ordnade demonstrationer och protestmöten.

– Vi fick ett otroligt gensvar av de boende. Ett protestmöte lockade 360 personer! säger Camilla.

Sara Juaniquina Svensson fick i uppdrag att ta kontakt med ansvariga politiker.

– Det var oerhört svårt att nå dem, säger hon. Taktiken blev i stället att haffa politikerna på offentliga möten där hon visste att de skulle vara närvarande.

– Men de flesta hade redan sin åsikt klar, säger Sara, som trots allt fick träffa Ann-Sofie Hermansson (S), dåvarande ordförande för kommunstyrelsen i Göteborg.

Hermansson trodde inte på Hyresgästföreningen utan litade på Victoria Parks ord att de var långsiktiga ägare. Inte långt därefter köpte en tysk riskkapitalist aktiemajoriteten i Victoria Park.

– Så var det med den långsiktigheten! konstaterar Juaniquina Svensson.

Hon förklarar framgången med det stora trycket underifrån i Rannebergen och bra samarbete på alla nivåer inom Hyresgästföreningen. Försäljningen är alltså stoppad – men sista ordet är kanske inte sagt.

– Nej, politikerna drar sig nog inte för att ta upp frågan igen, slutar Sara Juaniquina Svensson.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 1 2019.

Ja, just det, det var det här uppropet som vi skickade till politikerna där vi krävde stopp för utförsäljningen, konstaterar Camilla Liljeblad och Sara Juaniquina Svensson. Foto: Erik Yngvesson.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.