Kakbak för barn i cirkelform

Studieverksamhet. Ute är det snålblåst och kallt med snöflingor i luften runt höghuset. I markplanet ligger hyresgästlokalen. Dörren öppnas och det lyser upp i kvällsmörkret. Där inne är det varmt och luktar gott. Det hörs glada rop från barnen i bakcirkeln som är i full färd med att baka och smaka på degen till det som ska bli kvällens kakor –dubbla kokosflarn med smörkräm emellan.

Det är Helen Hedberg, hyresgästaktiv i LH Stenen i Storvreten i Tumba, som tar emot. Hon leder en studiecirkel i konsten att baka kakor för barn i bostadsområdet. Helen berättar att hon fick idén till bakcirkeln efter att Hyresgästföreningen och ABF i Botkyrka–Salem under 2016 haft en gemensam träff för att få bättre fart på studieverksamheten inom Hyresgästföreningen. I detta ingick också att erbjuda en särskild medlemsrabatt på anmälningsavgiften för Hyresgästföreningsmedlemmar som deltar i studiecirklar.

Helen satte upp en affisch, som hon gjort tillsammans med ABF, i portarna med inbjudan riktad till barn mellan 8 och 12 år med intresse av att lära
sig baka goda bakverk. Där framgick också att cirkeln är kostnadsfri för barnen.

– Jag ville göra något för barnen i området. De är ju både dagens och
morgondagens hyresgäster. Det är många gånger svårt att nå ut till stressade föräldrar med boendefrågor och vår verksamhet i Hyresgästföreningen. Jag tänkte att det kanske blir lättare om föräldrarna ser att vi gör något bra för barnen, säger Helen.

Efter att affischerna kommit upp spred det sig snabbt i området att bakkursen skulle starta under senhösten 2016. Åtta barn anmälde sig, 7–10 år, fördelade på fem killar och tre tjejer. När Hyresgästen besökte bakcirkeln var alla där utom en som var på sjukhuset och en som inte dök upp. Egentligen var åldergränsen satt till åtta år. Men så frågade, Belensh, mamma till Hanna, 7 år, Helen om dottern ändå kunde får vara med, och det var okej. Och det har fungerat bra, intygar både Helen, Hanna och hennes mamma.

Fem träffar i varje bakcirkel

Bakcirkeln består av fem mötestillfällendå barnen fått baka olika bakverk, eller snarare kakor. Att baka matbröd är barnen inte intresserade
av, konstaterar Helen. Vid den första träffen gick Helen igenom säkerheten kring ugnen och varma plattor på spisen. Hon berättade också om de olika
måttenheterna som till exempel deciliter, vilket inte alla känner till.

Rifa, som med sina 12 år är äldst, har inte bakat något hemma tidigare men hon tycker ändå att det är ganska lätt att förstå instruktionerna med de olika kakrecepten.

- Annars är det bara att fråga Helen, säger Rifa.

Favoriten bland bakverken som Rifa bakat är hallongrotta.

Sponsrade förkläden

Upplägget vid varje cirkeltillfälle är att Helen börjar med att berätta
om vad man ska baka under de två timmar man har på sig mellan klockan 18 och 20. Därefter går hon igenom själva receptet med barnen. Barnen börjar med att tvätta händerna och tar på sig de sponsrade förklädena, som det står Hyresgästföreningen och ABF på. Sedan tas bakplåtarna och bakpapperet fram. Men först ska smeten till själva kokosflarnen göras klar och ingredienserna blandas.

Tre deciliter kokos ska röras ned med ägg, mjöl och socker. Smeten provsmakas. Gott, tycker Felix, 9 år. Kaksmeten formas till små runda kakor på plåten innan det är dags att ställa in i ugnen, vilket görs växelvis eftersom det finns två spisar med ugn. Förklaringen är att hyresgästlokalen tidigare varit dagis.

När kokosflarnen är klara tas de ut ur ugnen. En del har blivit lite mörka efter gräddningen medan andra ser lite underliga ut, tycker barnen som pekar och skrattar.

Leon som är 11 år gillar att baka. Hans favorit är bananmuffinsen
som man bakade förra gången, berättar han. Sedan är det dags för att blanda ihop smörkrämen, som därefter ska kylas ned i kylskåpet, innan det
är dags att foga samman flarnen till dubbla flarn med smörkräm emellan. Elliot som är 10 år provsmakar smörkrämen. Han tycker bakning är roligt eftersom han lär sig något som han inte kan sedan
tidigare.

Nöjda kakbakare

När kakorna är klara får alla provsmaka. Det smakar gott och alla verkar nöjda. En del av kakorna läggs i frysen till avslutningen medan resten får barnen ta hem och bjuda sina familjer på. Innan det är det dags att gå hem så diskar barnen efter sig tillsammans med Helen som berättar att man nästa gång ska göra kladdkakebullar och möts av ett glädjetjut.

- Sista gången ska det bakas tårta och då är också syskon och föräldrar välkomna, hälsar Helen.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2017.

Felix visar stolt upp sina lagom gräddade kokosflarn. Foto: Peter Forsman